Fisker komt geld tekort voor productie elektrische Atlantic met range extender
Atlantic
Volgens persdienst Reuters stelt de nieuw aangestelde Fisker-directeur Tony Posawatz dat de firma onvoldoende middelen heeft om de productie van de compacte Atlantic op te starten. In totaal is er een nog 150 miljoen euro nodig om de bouw van de auto te financieren die voor 2014 op de planning staat. Fisker is momenteel de financiële zaken aan het herstructureren omdat het bedrijf de helft van de ontvangen staatssteun van 529 miljoen dollar aan het Amerikaanse Energieministerie moest terugbetalen. Ook kan de fabrikant niet investeren in de ontwikkeling van nieuwe techniek. Door nieuwe investeerders aan te trekken hoopt Fisker de benodigde dollars te vinden om de Atlantic op de weg te zetten.
Karma-techniek
De aandrijftechniek van de Atlantic is grotendeels gebaseerd op die van de uitermate populaire Karma. Een elektromotor drijft de achterwielen aan. Een 2,0-liter viercilinder turbomotor, afkomstig van BMW, fungeert als generator om de lithium-ion-accu’s op te laden en de actieradius te vergroten.De aandrijftechniek van de Atlantic is grotendeels hetzelfde als die van de Karma. Een elektromotor drijft de achterwielen aan. Een 2,0-liter viercilinder turbomotor, afkomstig van BMW, fungeert als generator om de lithium-ion-accu’s op te laden en de actieradius te vergroten. Fisker meldt tevens dat vierwielaandrijving optioneel zal worden aangeboden.
Nog geen reacties