Fisker Karma op één na best verkochte luxeauto in Nederland
100ste Karma
Kroymans, de Nederlandse distributeur van Fisker, laat weten binnenkort de 100ste Karma te registreren en momenteel nog 60 exemplaren in de orderboeken genoteerd te hebben staan. De interesse is zelfs zo groot dat de (pers)demo’s verkocht worden aan belangstellenden. Het bedrijf in Hilversum dat ook exclusieve merken als Aston Martin, Jaguar en Ferrari op de Nederlandse markt brengt, omarmde Fisker als toevoeging aan hun portfolio, maar had zo’n succes niet verwacht.
Verkoopknaller
De woordvoerder van Kroymans laat weten dat het succes van Fisker uit de lucht komt vallen. “Toen we het dealerschap voor Fisker verwierven hadden we de economische tijden niet mee, en ook al gaat het momenteel wat beter, niemand bij Kroymans had durven dromen dat we een dergelijk aantal Karma’s in enkele maanden zouden verkopen. Enkele tientallen, ja, maar meer dan honderdvijftig, echt niet! Zeker niet als je ook nog beseft dat er aan de auto een prijskaartje van minimaal een ton hangt. Dat is toch serieus geld.” De komende maanden verwacht Kroymans nog meer orders te schijven, want het animo is overweldigend. Ook wordt er al regelmatig geïnformeerd naar de nieuwe Fisker-modellen Surf en Atlantic, maar concrete uitspraken over leveringstijden durft Kroymans niet te doen.
DOE
Kroymans is voorzichtig met toekomstvoorspellingen omdat er momenteel wat negatieve verhalen de ronde doen over Fisker. De firma staat sinds kort onder toezicht staat van het Amerikaanse Department Of Energy (DOE) vanwege het niet kunnen nakomen van gemaakte afspraken. “Het DOE heeft Fisker een lening van in totaal 529 miljoen dollar toegezegd waarvan tot dusver 193 miljoen is gebruikt voor de ontwikkeling van (nieuwe) modellen. Dat het restant enige tijd geleden door het DOE is bevroren klopt, maar de reden daarachter heeft weinig te maken met het niet voldoen aan verplichtingen door Fisker. Het is niet geheel toevallig dat sinds de voorronde van de komende Amerikaanse verkiezingen zijn gestart Fisker in financiële nood terecht kwam,” aldus de woordvoerder van Kroymans.
Privélening
De kans dat Fisker geen geld meer krijgt van het DOE is groot. Om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen deed oprichter Henrik Fisker een oproep bij privé-investeerders. Uiteindelijk heeft dit naar eigen zeggen 400 miljoen dollar opgeleverd. Met dit ‘geld van buitenaf’ is Fisker ook vrij van veeleisende contractverplichtingen aan de Amerikaanse overheid en zijn er deuren geopend naar een efficiëntere bedrijfsvoering zoals productiemogelijkheden buiten de VS.
Nog geen reacties