Feestweek voor elektrisch rijden
Een klein hoeraatje: dan is het precies 5 jaar geleden dat Nissan voor het eerst de Leaf presenteerde. De tijd vliegt. Nissan-baas Carlos Ghosn stelde de auto eigenhandig voor aan de verzamelde pers. Het zou overigens nog een jaar duren voordat de productie in gang werd gezet en zo’n anderhalf jaar voor de eerste exemplaren Nederland zouden bereiken.
Volgens de statistieken zijn er in ons land nu 1.279 Nissans Leaf afgeleverd, waarvan 259 in de eerste helft van dit jaar. In heel Europa zijn het er rond de 26.000 stuks, waarvan bijna een derde in 2014. Wereldwijd heeft de fabrikant meer dan 124.000 stuks afgeleverd. Nederland neemt daarvan dus 1 procent voor zijn rekening.
Ook in Breukelen is er een feestje. Daar debuteert binnenkort de elektrische versie van de Kia Soul. De nieuwkomer ploft middenin het (kleine) elektrische segment. Zijn prijzen komen uit rond die van de Volkswagen e-Golf en liggen iets boven de instapper van Nissans Leaf. Maar: hij heeft een accu met grotere capaciteit en daarmee een iets groter bereik (220 km NEDC). In september start de levering ervan.
Die feestjes bij Nissan en Kia zijn kinderspel vergeleken bij de slingers en ballonnen in het kantoor van Tesla-baas Elon Musk. Een geplande miljardeninvestering voor ´s werelds grootste accufabriek wordt voor een deel gedragen door partner Panasonic. Het Japanse bedrijf legt 200 tot 300 miljoen dollar in. In 2020 moeten er 500.000 accupakketten per jaar gemaakt worden. Door de immense schaal hopen de partners een sterke prijsdaling te realiseren. En dat is dan feest voor de klanten.
Ook een feestje geven? Deze partyservice helpt je graag.
Nog geen reacties