Experiment met Volvo C30 Electric bijna ten einde
Leider in elektrisch autorijden
“Want Volvo wil leider worden op het gebied van elektrisch autorijden,” aldus Annelie Gustavsson, de product manager van het C30 Electric progamma. Circa 120 medewerkers hebben zich hiermee de afgelopen jaren bezig gehouden. In de loop van dit jaar komt Volvo met een in serie geproduceerde plug-in hybride. Hoewel het type nog niet bekend is gemaakt, gaat het vermoedelijk om de V60. Afhankelijk van de ontwikkelingen in de markt worden in de toekomst andere varianten toegevoerd met deels elektrische aandrijving, zoals een mild- en een full hybrid. Op termijn staan ook een elektrische auto met range extender en een versie met alleen elektrische aandrijving op de rol.
Schat aan ervaringen
De C30 Electric heeft Volvo een schat aan ervaringen opgeleverd. De reeds gebouwde auto’s zijn her en der ingezet, onder meer bij het Nederlandse Stedin. Praktijkproeven lopen ook in andere Europese landen als Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en België maar ook in China. Dit land zet stevig in op elektrische auto’s, als antwoord op het groeiende milieuprobleem. Zo wordt in miljoenenstad Shanghai een gedeelte verboden voor andere dan elektrisch aangedreven voertuigen.
Verwarming de uitdaging
Voor de aandrijving van de Volvo C30 zorgt een elektromotor die een vermogen van 82 kW (111 pk) en een koppel van 220 Nm levert. De auto is voorzien van een 280 kilo zwaar batterijpakket van 24 KWh, waarvan 22,7 KWh beschikbaar is voor de aandrijving. Door het praktijkgebruik heeft Volvo interessante lessen geleerd op het gebied van veiligheid. Ook is uitgebreid geëxperimenteerd in het ijskoude Poolgebied om de verwarmingssystemen te optimaliseren. Want dat is natuurlijk een uitdaging: verwarming en koeling van het compartiment vergt energie en doet dus een aanslag op de beschikbare stroomvoorraad.
Slim klimaatsysteem
Volvo combineert in de C30 electric diverse klimaatsystemen. Voor een comfortabel klimaat in de auto zorgt een op bio-ethanol draaiend systeem. De climate control kan ook worden gevoed met energie uit de accu’s, bijvoorbeeld bij korte afstanden. Die keuze vergroot in elk geval de range van de auto, die in ideale omstandigheden uitkomt op ongeveer 150 kilometer. Het systeem zorgt er ook voor dat de batterijen verwarmd of gekoeld worden, afhankelijk van de weersomstandigheden. Kou is op zichzelf funest voor de capaciteit van de accu’s. Maar zelfs onder extreme winterse omstandigheden ver boven de poolcirkel zorgt die batterijverwarming ervoor dat de C30 Electric een afstand tot circa 90 kilometer comfortabel kan afleggen.
Nog geen reacties