Exclusieve rij-impressie BMW i3 + de prijzen
Het zijn spannende tijden voor BMW. Op 29 juli wordt de volledig nieuwe BMW i3 officieel aan de wereld voorgesteld. De lancering van het elektrisch aangedreven model is iets waar de gehele auto-industrie naar uitkijkt. BMW is de succesvolste fabrikant van premiumauto’s en heeft een reputatie hoog te houden. Wij kregen de exclusieve gelegenheid om de nieuwe BMW i3 op het terrein van BMW Driving Academy alvast aan de tand te voelen.
Bij BMW is men razend enthousiast over de nieuwe i3. Ze konden niet wachten op de officiële lancering en nodigden een selecte groep journalisten uit voor een korte rij-impressie in een van de voorproductiemodellen. Die zijn aan de buitenzijde nog gedeeltelijk gecamoufleerd. We mogen dus nog niet zien hoe het neusje en de achterzijde van de i3 er uitzien.
En het interieur?
Het interieur kent echter geen geheimen meer. De zogenoemde ‘suicide doors’ verschaffen toegang tot een ruime cockpit met een prettige instap en een relatief hoge zit. De voorstoelen hebben een sportieve snit en een opvallend dunne rugleuning. Dat laatste komt ten goede aan de beenruimte achterin.
Het onconventionele dashboard bestaat voor een deel uit hout en ‘organisch’ uitziende materialen om het duurzame karakter van de BMW i3 te benadrukken. Verder is het eenvoudig ingedeelde instrumentenpaneel voorzien van twee beeldschermen. Het scherm achter het stuurwiel dient als snelheidsmeter en het enorme scherm in het midden is voor zaken als navigatie, multimedia en allerlei diensten via BMW ConnectedDrive.
De transmissie (P, D en R) wordt bediend via een grote draaiknop aan de stuurkolom. Een beetje op z’n Amerikaans, zeg maar. Er is dus geen middenconsole met een versnellingspook en dat vergroot het ruimtelijke gevoel in de BMW i3.
Hoe rijdt de BMW i3 dan?
Achter het stuur is een perfecte zithouding in no-time gevonden. Het relatief kleine stuurwiel ligt prettig in de hand. Eenmaal op weg blijkt al gauw dat de BMW i3 indrukwekkende rijkunsten vertoont. Te beginnen met de waanzinnige acceleratie. Echt, de BMW i3 gaat er als een raket vandoor. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 7,2 seconden en dat is al behoorlijk rap. Maar vooral de reactie op het stroompedaal en de duw in je rug bij snelheden rond 50 km/u spreken tot de verbeelding. De topsnelheid is overigens begrensd op 150 km/u.
De besturing is bijzonder direct. Een korte draai aan het stuurwiel is al voldoende voor een haakse bocht. Dat is in het begin even wennen, maar na verloop van tijd kun je de i3 op de millimeter nauwkeurig plaatsen. Ideaal voor in stadsverkeer is ook de draaicirkel van slechts 9,8 meter – zo klein, dat de auto gevoelsmatig om zijn eigen as draait.
Het onderstel maakt vooral een dynamische indruk. De stabiliteit en de wegligging in bochten zijn van hoog niveau. De BMW-genen laten zich hier duidelijk merken. De speciaal voor de BMW i3 ontwikkelde banden hebben een vrij aparte maat, namelijk 155/70 R19. Ze zijn opvallend smal, maar qua grip valt niets te klagen. Volgens een BMW-ingenieur komt dat door de grote velgmaat, waardoor het contactoppervlak in principe hetzelfde is als dat van een 215/60 R16-band. De rolweerstand is echter aanzienlijk lager.
Een van de opvallendste eigenschappen van de BMW i3 is het zogenoemde single-pedal control concept. Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, fungeert de elektromotor als generator. Dit heeft een behoorlijk remmend effect, waardoor het rempedaal bij lagere snelheden niet of nauwelijks hoeft te worden gebruikt. Je raakt er snel aan gewend en eigenlijk rijdt het best prettig. BMW heeft wel rekening gehouden met achterliggend verkeer, want als het remmende effect van de recuperatiemodus meer dan 0,1 G bedraagt, gaan de remlichten branden. Bij hogere snelheden, bijvoorbeeld op de snelweg, is de vrijloopfunctie actief die de aandrijving ontkoppelt bij het loslaten van het gaspedaal.
Wat maakt de BMW i3 zo uniek?
Van BMW worden toonaangevende rijeigenschappen verwacht, maar de BMW i3 presteert zelfs boven verwachting. Dat is niet alleen te danken aan de krachtige elektromotor van 125 kW (170 pk) en 250 Nm, maar vooral door de unieke voertuigarchitectuur.
De BMW i3 bestaat uit een aluminium chassis met een in de bodem gemonteerd accupakket en een achterin geplaatste elektromotor. De gewichtsverdeling bedraagt 50/50 en het zwaartepunt ligt uitzonderlijk laag.
Op het chassis is een carrosserie van CFRP gemonteerd. CFRP (carbon fibre reinforced plastic) is aanzienlijk lichter én sterker dan staal. Ondanks het feit dat de carrosserie zowel inzittenden als de elektrische systemen uitzonderlijk goed beschermt, weegt de BMW i3 in totaal slechts 1.195 kilo.
[parallex id=”1″]
Actieradius
Met een volle accu is de BMW i3 in staat een afstand van 130 tot 160 kilometer af te leggen. In de energiebesparende ECO PRO-modus wordt de actieradius met zo’n 20 kilometer vergroot en in ECO PRO+ zelfs 40 kilometer.
De BMW i3 is de eerste elektrisch aangedreven auto die optioneel leverbaar is met een range-extender die uitsluitend is bedoeld om de accu op te laden. De 650 cc tweecilinder benzinemotor van 25 kW (34 pk), die bovenop de elektromotor wordt gemonteerd, vergroot de actieradius tot zo’n 300 kilometer. De range-extender heeft geen invloed op de bagageruimte en de brandstoftank van 9 liter bevindt zich aan de voorzijde van de auto.
De door BMW ontwikkelde lithium-ion-accu bestaat uit acht individuele modules met een gezamenlijke capaciteit van 22 kWh. De accu wordt gekoeld dan wel verwarmd en is ontwikkeld om optimaal te presteren gedurende zijn gehele levensduur. De garantietermijn van de lithium-ion-accu bedraagt acht jaar of 100.000 kilometer.
De accu van de BMW i3 kan worden opgeladen via een conventioneel stopcontact en via de BMW i Wallbox die thuis of op het werk kan worden geïnstalleerd. Met behulp van een snellader duurt het slechts 30 minuten om de accu voor 80 procent op te laden.
Wat zegt BMW-topman Ian Robertson over de BMW i3?
Het BMW i-project is sinds de start in 2007 beïnvloed door ecologische, economische en sociale ontwikkelingen wereldwijd. Tegelijkertijd voert BMW Group sinds 2008 het grootste veldonderzoek ter wereld uit op het gebied van elektrische mobiliteit.
Als onderdeel van het testproces zijn met de BMW ActiveE en de Mini E meer dan 20 miljoen kilometers afgelegd door meer dan 1.000 automobilisten over de gehele wereld. Dankzij zeer gedetailleerde informatie van gebruikers en talloze praktijkproblemen die zich hebben voorgedaan, heeft BMW i in een relatief korte periode enorme stappen gemaakt.
Overstappen naar elektrisch rijden is voor een deel een psychologisch proces, vooral als het gaat om de acceptatie van de beperkte actieradius. Gedurende het onderzoek bleek dat er behoefte was aan meer laadpalen. Die werden dan ook gerealiseerd, maar uiteindelijk werden ze nauwelijks gebruikt. Dat komt omdat automobilisten dagelijks een afstand van gemiddeld 45 kilometer afleggen. Twee a drie oplaadbeurten per week is dus voldoende. BMW verwacht wel dat meer dan 50 procent van alle i3’s wordt uitgerust met een range-extender.
Volgens BMW-topman Ian Robertson is BMW in staat alle onzekerheden over elektrisch rijden weg te nemen. Elke vraag moet kunnen worden beantwoord. En of je nu met een lege accu staat, een oplaadpunt zoekt, met een ‘gewone’ BMW op vakantie wilt, of ingewikkelde vragen hebt; voor álles ligt een oplossing klaar. De uitgebreide reeks assistentie- en mobiliteitsdiensten vallen onder de noemer 360° ELECTRIC.
Conclusie
De eerste indruk van de BMW i3 is veelbelovend. Zoals het ernaar uitziet, zet BMW de wereld van emissievrije mobiliteit geheel op z’n kop. Niet alleen omdat BMW elektrisch rijden combineert met rijplezier, luxe en topkwaliteit, maar ook omdat het serviceniveau zijn weerga niet kent. BMW zegt dat het zich niet of nauwelijks heeft laten leiden door bestaande elektrische auto’s, maar volledig is uitgegaan van eigen onderzoek. Dat is bijzonder. BMW creëert zijn eigen toekomst. Het zou ons niet verbazen als de lancering van de BMW i3 een échte doorbraak van elektrische mobiliteit veroorzaakt en dat andere ‘premiummerken’ spoedig volgen.
UPDATE 22 juli: BMW maakt de prijzen bekend. De i3 is er vanaf 35.500 euro.
Nog geen reacties