Exclusief: dit is de Nissan Ariya Concept
In gesprek met de man achter de Ariya: Giovanny Arroba
Na de Nissan Leaf lijkt er nu een tweede volledig elektrische Nissan aan te komen: de Ariya. Omdat we vanwege het coronavirus niet zomaar de auto van dichtbij kunnen bekijken, hebben we een alternatief gevonden: we videobellen met Japan! Daar zit Nissan’s Program Design Director Giovanny Arroba, en hij praatte AutoRAI.nl via ZOOM helemaal bij.
500.000 Leaf’s
Nissan is één van de pioniers of het gebied van elektrisch rijden, de eerste generatie Nissan Leaf is tenslotte al bijna tien jaar oud. De tweede generatie ziet in 2018 het daglicht, en in totaal zijn er wereldwijd al meer dan dan een half miljoen exemplaren verkocht.
Dat smaakt natuurlijk naar meer. In 2017 laat Nissan op de Tokyo Motorshow voor het eerst een concept versie zien van de volledig elektrische Ariya, en in 2019 verschijnt de tweede versie op deze beurs.
Het model is inmiddels voor 90% productie klaar. Het is nog een concept auto, maar volgens Nissan komt hij wel op de markt. De vraag is nog even wanneer, maar volgens de Japanners gaat het niet lang meer duren.
Schild
Met de Ariya Concept geeft Nissan een voorproefje op de toekomst. Op de voorkant pronken brede voorspatborden, dunne LED-koplampen en een erg opvallende grille. Tenminste, een grille kun je het eigenlijk niet echt noemen. Nissan noemt het een schild.
Program Design Director bij Nissan, Giovanny Arroba legt aan ons uit: “Een elektrische auto heeft eigenlijk geen grille nodig, want er zit geen traditionele brandstofmotor in die koeling nodig heeft. Op de plek waar normaal gesproken een grille zit hebben we nu een schild. Daarin zitten onze Nissan Intelligent Mobility-sensoren, waarmee de auto zelf de omgeving kan verkennen.”
Hyper Electric Blue
De Ariya Concept is nogal blauw van kleur. Nissan noemt deze kleur ‘Hyper Electric Blue’ en ziet er vanaf verschillende hoeken anders uit. Van ver weg lijkt het een matte kleur, maar van dichtbij reflecteert het licht. “Dat komt door mini-glasschilfers die in de lak zitten en het licht weerkaatsten. Dat effect doet denken aan een komeet die ’s nachts door de hemel vliegt”, aldus Arroba.
Koper
Meestal geven blauwe accenten in een auto aan dat hij elektrisch is, maar een andere kleur die ook terugkomt in de Ariya is koper. Het rode metaal is een goede geleider van elektriciteit en wordt dan ook standaard voor elektriciteitsdraad gebruikt. Bijna alle sierlijsten van de Ariya – zowel binnen als buiten – zijn koperkleurig. Zelfs de wielen en de daklijsten zijn in de kleur ‘Copper’.
De koperen kleur gaan we vaker terugzien bij Nissan. Het is namelijk de hoofdkleur van alle toekomstige elektrische auto’s van Nissan en symboliseert volgens het merk de kleur van de opgaande zon. De kleur staat volgens het merk ook voor het begin van een nieuw autotijdperk en is tegelijkertijd een knipoog naar traditionele Japanse ambachtslieden die van koper functionele kunstwerken maken.
Zee van ruimte
De Ariya Concept staat op een compleet nieuw elektrisch platform, dat samen met Renault en Mitsubishi ontwikkeld is.
Arroba legt nog eens de voordelen van een volledig elektrisch platform uit: “De Ariya Concept is een compleet nieuwe compromisloze elektrische auto. Door het accupakket is de vloer compleet vlak en de elektromotoren nemen weinig ruimte in. We hebben daardoor veel meer ruimte in het interieur. In de Ariya Concept zitten bijvoorbeeld de HVAC-systemen (heating, ventilation en air conditioning) niet onder het dashboard verwerkt, maar deze zitten onder de motorkap naast de elektromotoren. Ook hierdoor ontstaat er weer meer ruimte in de cabine.”
Deze extra ruimte heeft volgens Arroba ook veel voordelen in de toekomst, wanneer de Nissan Intelligent Mobility-systemen de auto gereed maken voor volledig autonoom rijden. Passagiers hebben zo meer bewegingsruimte en kunnen zich bijvoorbeeld gemakkelijker omdraaien en een conversatie aangaan met elkaar.
Lounge bar
Het interieur is minimalistisch. Er zijn maar twee fysieke knoppen aanwezig. Een knop om de auto te starten en een draaiknop om het 12-inch display en de klimaatregeling te bedienen. Alle andere knoppen die aanwezig zijn werken met haptic touch en zijn verwerkt in het dashboard. Ze zijn alleen zichtbaar als de auto aanstaat.
“We willen niet alleen maar schermen in de auto. We maken daarom ook gebruik van ‘warm tech’. In het houtwerk van het dashboard zitten haptic touch knoppen verwerkt, die je met je vingers bedient. Je voelt met je vingers de structuur van het hout en het heeft daardoor een warme uitstraling, maar toch is het high-tech. Daarnaast geeft het strakke middenconsole het gevoel alsof je in een trendy loungebar terecht bent gekomen”
ProPilot – Nissan Intelligent Mobility
Net als de Nissan Leaf is de Ariya Concept uitgerust met het rijassistentiesysteem ProPilot 2.0. De technologie werkt samen met het navigatiesysteem en stuurt de auto zelfstandig via een geplande route over de snelweg, van oprit tot afrit.
Volgens Nissan is het daarmee ’s werelds eerste rijassistentiesysteem dat een navigatieroute volgt en de bestuurder in staat stelt te rijden zonder het stuur aan te raken. Inparkeren kan hij ook automatisch, net als de klimaatcontrole en bestuurdersstoel instellen als je in de buurt van de auto komt.
E-FORCE
Hoe groot het accupakket is en welk vermogen er beschikbaar is wil Nissan nog niet vertellen. Wel weten we dat in de Ariya Concept twee krachtige elektromotoren liggen. Hierdoor kan de kilometerteller zomaar eens binnen vijf seconden 100 km/u aantikken, al doet Nissan daar ook nog wat geheimzinnig over.
Daarnaast maken de twee motoren gebruik van torque vectoring, ofwel koppelverdeling. De motoren sturen verschillende hoeveelheden koppel naar ieder wiel, om de auto beter te kunnen controleren en te besturen. In een bocht krijgt het buitenste wiel extra aandrijving, waardoor je minder onderstuur hebt. Bij de elektrische Ariya kan het binnenste wiel op dat moment ook nog eens (regeneratief)remmen, waardoor je helemaal strak de bocht omgaat.
De iconische Nissan GT-R heeft ook zo’n systeem. In een auto met een traditionele benzinemotor is zo’n systeem echter vrij complex, omdat deze met allemaal (aandrijf)assen te maken heeft. Elektromotoren laten zich veel makkelijker en preciezer besturen, waardoor het systeem weleens voor extra veel rijplezier kan zorgen in de Nissan Ariya Concept. We kunnen dan ook niet wachten om achter het stuur te kruipen!
Bekijk ook ons bezoek aan de Tokyo Motor Show 2019, waar we voor het eerst kennis maken me de Nissan Ariya Concept:
Nog geen reacties