EV’s massaal geëxporteerd
Nederlandse elektrisch aangedreven en hybride auto’s blijken in het buitenland erg populair. De helft van zakelijk verkochte EV’s wordt binnen vier jaar geëxporteerd. Dat blijkt uit onderzoek van TNO, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De Nederlandse regering wil de CO2-uitstoot verminderen door het subsidiëren van elektrisch aangedreven en hybride auto’s, maar dat lukt maar matig, zegt Norbert Ligterink van TNO. “Alle stimuleringsmaatregelen die je neemt op aanschaf hebben een beperkt effect. Je hoopt dat zo’n auto in Nederland blijft voor de volle leeftijd van zeventien jaar. Maar dat blijkt niet het geval.”
Ligterink heeft geen onderzoek gedaan naar de achterliggende reden, maar hij heeft wel een vermoeden. “Het lijkt mij als een auto goedkoop in aanschaf is in Nederland maar een betere restwaarde heeft in het buitenland, dan gaat hij naar het buitenland.”
Vanaf 2006 groeit de export van Nederlandse auto’s stevig. “We zitten nu bij zakelijke auto’s op vijftig procent en dat was twintig procent.”
Vooral zakelijke zuinige auto’s worden relatief snel doorverkocht aan buitenlandse kopers. Ligterink laat weten dat het ministerie bezig is met het herzien van het beleid omtrent elektrisch aangedreven auto’s. Dit onderzoek zou er toe kunnen leiden dat subsidies worden teruggedrongen of afgeschaft.
Tegelijk steeg de import van hybride auto’s met 580 procent. De Toyota Auris Hybrid en Volvo V60 Plug-in Hybrid werden het meeste naar ons land gehaald. “In het begin was de vraag naar deze auto in Nederland groter dan het aanbod. Daarom wordt deze auto veel uit het buitenland gehaald”, zegt VWE, de dataleverancier van de getallen, in een verklaring.
Nog geen reacties