“EV remt nauwelijks mechanisch, misschien wel het grootste milieuvoordeel”
Een eyeopener?
Bijzondere uitspraak: “Misschien is het feit dat elektrische auto’s nauwelijks mechanisch remmen uiteindelijk wel het grootste milieuvoordeel van zulke wagens.” Dat zegt Carlo van de Weijer, expert op het gebied van smart mobility, in een interview met De Ingenieur.
Fijnstof
Carlo van de Weijer is directeur van het strategisch onderzoeksgebied Smart Mobility aan de TU Eindhoven en tevens werkzaam bij TomTom. In het interview gaat Van de Weijer in op het zogeheten bandengruis. Een deel hiervan is fijnstof en een ander deel zijn microplastics die in de bodem verdwijnen of die via het oppervlaktewater uiteindelijk in zee belanden.
Regeneratief remvermogen
“Dan produceren auto’s ook nog remstof en veroorzaken ze opwaaiend stof. De schattingen lopen voorbij de orde van grootte van de hoeveelheid die uit de uitlaat komt. Dat geldt dus ook voor een elektrische auto”, zegt Van de Weijer. “Misschien is het feit dat die nauwelijks mechanisch remt door zijn regeneratief remvermogen uiteindelijk wel het grootste milieuvoordeel voor elektrische voertuigen.” Het complete interview lezen kan hier.
Nog geen reacties