EV-Nieuws: “Weg met die brandstofauto’s!”
Als het aan de Nederlandse politiek ligt, verdwijnen brandstofauto’s uit het straatbeeld. Een gewaagde en ambitieuze doelstelling.
Vizier gericht op elektrisch rijden
Alle in 2035 nieuw verkochte auto’s moeten op elektriciteit of waterstof rijden. Daarvoor pleit Henk Kamp, minister van Economische Zaken. Hij heeft nog een doel: in 2050 moet het Nederlandse wagenpark volledig bestaan uit emissieloze auto’s, dus auto’s met een brandstofcel of accupakket. Grootse plannen waar Nederland nog flink voor aan de bak moet. De laadinfrastructuur voor elektrische auto’s heeft al wel de aandacht van het kabinet, maar voor waterstoftechnologie wordt nog maar beperkt actie ondernomen. Daar komt bij dat nog ruim negen miljoen voertuigen in Nederland op fossiele brandstoffen rijden. Slechts 100.000 auto’s hebben in Nederland een stekker, waarvan slechts 10.000 stuks volledig elektrisch rijden. Kortom: we zijn nog ver verwijderd van de doelstellingen van Den Haag.
In 36 maanden 200 (deels) elektrische modellen
Onderzoeksbureau McKinsey&Company heeft onderzocht hoeveel elektrische en hybride modellen er in de komende drie jaar gaan verschijnen. Het antwoord luidt meer dan 200 auto’s! Het is volgens het onderzoeksbureau het bewijs dat de auto-industrie elektrisch rijden – of dat nu hybride, plug-in hybride of volledig elektrisch is – heel serieus neemt. Meer nog dan waterstoftechnologie. Die (deels) elektrische modellen komen uit verschillende hoeken van de wereld, want niet alleen in Europa is er een focus op flinke uitstootverlaging. Wat dat betreft is het niet zo heel raar dat de Nederlandse politiek deze trend volgt en er ook massaal op in gaat zetten.
CarTube is geen variant van YouTube
Hoeveel elektrische auto’s er ook bij gaan komen in de toekomst: feit is dat de wereldbevolking hard groeit en dat steeds meer mensen in grotere steden gaan wonen. Dat vraagt om oplossingen. PLP Architecture, een architectenbureau uit Londen, heeft een interessant idee laten zien om de verkeersdoorstroming in stedelijke gebieden te verbeteren: CarTube. Nee, dit is geen variant van YouTube. Het is zoals het woord al duidelijk maakt: een ondergrondse buis voor auto’s. Bij een verkeersopstopping heeft een bestuurder de keuze om een CarTube te betreden. De motor van een auto wordt in de CarTube uitgeschakeld. De auto wordt namelijk automatisch verbonden met een kabel die het voertuig sleept. Zo komen er geen schadelijke stoffen in de tunnelbuis vrij. Afijn, het precieze idee is goed zichtbaar in deze video.
CarTube – Simulation from PLP Architecture on Vimeo.
Nog geen reacties