EV-Nieuws: Weg met de elektrische labbekak
De Plug-in hybride (PHEV) is de labbekak onder de duurzame auto’s. Staatssecretaris Wiebes drukt zich wat diplomatieker uit dan werkgeversvoorzitter Hans de Boer, maar het verschil is klein. Lees maar even mee: “We zien dat de ‘plugin’-auto’s zoals ze heten, eigenlijk bijna nooit op elektriciteit rijden, maar gewoon op benzine. En het zijn ook nog eens grote benzineauto’s.”
Aspergesteken
Vervang het aspergesteken in de quote van De Boer door opladen van de Plug-in hybride en het verhaal is vrijwel hetzelfde. Wiebes gaat de bijtelling voor plug-in hybrides gelijktrekken met die voor gewone auto’s. Dit is dus geen uitgestoken hand, maar gewoon een fiscale middelvinger richting alle plug-ins – zou vicepremier Asscher erover zeggen.
Fiscale vlammendeken
Maar: baseert Wiebes zich op de conclusie van zijn onderzoek naar laad- en tankgedrag dat hij eind 2014 aankondigde? Daarover horen we niks. En hoe zit het met de Plug-in Coalitie en het plan van aanpak om de leaserijder meer te laten laden en minder te laten tanken? Stilte. Hoe dan ook, het Plug-in-feest is bijna voorbij. Dit jaar laait het vreugdevuur nog één keer hoog op, om daarna te worden gesmoord met een fiscale vlammendeken.
Meer elektrisch
Feit is wel dat alleen de volledig elektrische auto er goed vanaf komt in de nieuwe belastingplannen. “Onze planners zeggen dat het aantal elektrische auto’s daadwerkelijk zal toenemen, maar ook dat het aantal echt elektrisch gereden kilometers zal toenemen,” voorspelt Wiebes. Leaseplan valt Wiebes bij met de uitkomsten van een eigen onderzoek(je) onder 350 rijders. Volgens het bedrijf wil 15 procent van de leaserijders overstappen naar een elektrische auto. Op ruim een half miljoen leaseauto’s zijn dat er dus pakweg 75.000.
Nieuwe Nissan LEAF: 544 km
Weinig bijtellen is lekker, weinig bereik is minder prettig. Nissan-CEO Carlos Ghoshn weet dat ook. Hij presenteerde daarom tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersbijeenkomst een proefmodel van de nieuwe Nissan LEAF met een bereik van 544 km (Japanse testcyclus). In 2017 of 2018 wordt hij leverbaar.
Nog geen reacties