EV-Nieuws: Volgende Porsche Macan alleen elektrisch
Porsche EV's + Lantaarnpalen + Karma Revero + Nissan Leaf onthulling
Porsche introduceert in 2019 de elektrische Mission E. Die sportauto vormt het startsein voor een compleet elektrisch wagenpark van Porsche.
Porsche Macan EV
Ook Porsche moet de gemiddelde CO2-uitstoot zien te verlagen. Het elektrificeren van modellen is de meest ideale oplossing, vindt Porsche. Oliver Blume, de CEO van Porsche, zegt dat in 2023 de helft van nieuwe Porsche-modellen elektrisch moet zijn. Na de Mission E komt Porsche één of twee jaar later met een volledig elektrische SUV-coupé. En rond 2022 introduceert Porsche de opvolger van de huidige Porsche Macan. Die laatste wordt volgens Blume alleen als elektro-model verkocht. Of dat goed gaat vallen bij Porschisten valt nog te bezien, maar mogelijk realiseren ook zij dat Porsche niet om elektrificatie heen kan. Porsche denkt in ieder geval dat EV’s de toekomst hebben. Het merk maakt om die reden de komende jaren in de Zuffenhausen-fabriek productiecapaciteit voor zo’n 60.000 auto’s per jaar vrij. Die ruimte is vooral bedoeld voor de Mission E en SUV-coupé. Over de techniek van de elektrische Porsche-modellen laat Blume zich nog niet uit.
Lantaarnpalen gebruiken als laadpalen
Nederland staat vol met lantaarnpalen die allemaal maar één doel hebben: de straat verlichten. Volgens de Duitse onderneming Ubitricity hebben lantaarnpalen veel meer potentie. Bijvoorbeeld door ze om te bouwen tot oplaadpunten voor elektrische auto’s. Veel hoeft er niet aangepast te worden. Gemeentes voorzien de meeste lantaarnpalen op dit moment van LED-techniek. LED-verlichting is veel energiezuiniger dan conventionele lampen. Toch blijven de lantaarnpalen op hetzelfde krachtige stroomnetwerk aangesloten. De stroomkabel heeft zodoende veel meer capaciteit. Bij Ubitricity ging op dat moment het licht branden. Het bedrijf bedacht dat al die stroom die nu ‘over’ is, gebruikt kan worden voor het opladen van elektrische auto’s. Slim toch? Het Duitse bedrijf ontwikkelde een speciaal stopcontact dat op een simpele manier is in te bouwen in een lantaarnpaal. Met een speciale stekker kun je vervolgens stroom ‘tappen’ uit de lantaarnpaal.
Eerste klantenauto Karma Revero afgeleverd
Karma Automotive heeft de eerste Revero – gebaseerd op de Fisker Karma – afgeleverd aan een koper. De klant kreeg allereerst een rondleiding in de productiefaciliteit in Californië. Kort daarna werd het doek van zijn auto getrokken, zoals je in onderstaande video ziet. De Karma Revero is een plug-in hybride, net als de Fisker Karma. De auto kost ongeveer 130.000 dollar in de Verenigde Staten. Karma levert voorlopig alleen auto’s af in de Verenigde Staten. Als de productie goed verloopt en de auto’s aan zeer hoge eisen voldoen, zal er gestart worden met verkoop in Europa. Dat duurt nog een tijdje. Het Chinese moederbedrijf Wanxiang heeft in ieder geval serieuze plannen voor de toekomst en heeft de middelen beschikbaar om ambitieuze doelen te realiseren, maar heeft geen haast en bouwt alles rustig op.
Nissan presenteert nieuwe Leaf op 6 september
Noteer in de agenda: Nissan onthult de nieuwe generatie Leaf op 6 september. Nissan presenteert de elektrische auto op een eigen evenement en dus niet op de autoshow van Frankfurt. Sterker nog: Nissan schittert op die beurs van afwezigheid. Om de spanning op te bouwen (knipoog) presenteert Nissan twee teasers: een foto van de grille en een foto van het instrumentarium. Die laatste doelt op de ProPilot-technologie die de nieuwe Nissan Leaf krijgt. Dit systeem is een stap op weg naar een hoger niveau van autonoom rijden, belooft Nissan. Op dit moment kan ProPilot het sturen, accelereren en remmen op de snelweg overnemen. Inschakelen gaat met behulp van een schakelaar op het stuurwiel. Uiteindelijk zal het systeem in staat zijn om volledig zelfstandig te rijden in stedelijk gebied met kruisingen. De actieradius van de nieuwe Leaf bedraagt zo’n 500 kilometer op papier.
Nog geen reacties