EV-Nieuws: PSA toont nieuw platform
De PSA Group is de laatste jaren vooral achter de schermen actief met het ontwikkelen van plug-inhybridetechniek en elektrische auto’s. Wat kunnen we verwachten? Het autoconcern gaf deze week voor het eerst antwoord op die vraag.
PSA toont e-CMP
Technici van PSA hebben in samenwerking met het Chinese Dongfeng hard gewerkt aan twee platforms. De eerste is het Common Modular Platform (CMP) waarop PSA toekomstige compacte auto’s gaat bouwen. Het gaat hier om de Peugeot 208 en 2008, Citroën C3 en C4 Cactus en de DS 3. Electric Common Modular Platform (e-CMP) is eveneens bedoeld voor compacte modellen, maar dan met een elektrische aandrijflijn. PSA wil vooral inzetten op compacte elektrische modellen. Grotere auto’s krijgen plug-in hybridetechnologie. In 2019 brengt PSA Group voor het eerst een model op de markt gebouwd op e-CMP. In 2021 verwacht PSA vier elektrische modellen in de showrooms te hebben staan. Elektrische auto’s moeten een range krijgen van ongeveer 450 kilometer. Met een snellaadsysteem moet de batterij in ongeveer twee uur zijn op te laden.
Peugeot op de steptoer
Autoconcern PSA kijkt overigens verder dan alleen het ontwikkelen van auto’s. Het bedrijf ontwikkelt net als andere autofabrikanten een mobiliteitsconcept. Een mooi voorbeeld is de Peugeot e-Kick: een hybride step die Peugeot optioneel levert bij de nieuwe 3008 crossover. Het idee achter de step is dat de bestuurder de 3008 net buiten de stadsgrenzen parkeert en het laatste deel van de reis op de step aflegt. Dat scheelt drukte in steden. De step ondersteunt de gebruiker tijdens het steppen. Hij rijdt dus niet volledig elektrisch. De e-Kick heeft een actieradius van ongeveer 12 km, ondersteunt tot 25 km/u en weegt 8,5 kg. De e-Kick kan onderweg of buiten de auto worden opgeladen dankzij een dockingsstation in de bagageruimte van de Peugeot 3008.
Volkswagen e-Golf
Geen stepliefhebber maar liever een elektrische auto met een behoorlijke actieradius? Dan had Volkswagen deze week goed nieuws. Volkswagen introduceert later in 2016 een e-Golf met een grotere batterij van 35,8 kWh. De huidige batterij heeft een capaciteit van 24,2 KWh. De elektrische actieradius van de e-Golf moet toenemen naar 300 kilometer, terwijl de auto in theorie nu 190 kilometer haalt. In de praktijk zal het grotere accupakket resulteren in een actieradius van ongeveer 200 kilometer. De vernieuwde e-Golf komt met een theoretische range van 300 kilometer direct in het vaarwater van de BMW i3 met een 94 Ampère-uur accupakket (33 kWh). Deze i3 komt aankomende zomer op de markt.
Nog geen reacties