EV-Nieuws: ‘Kom maar op met die orders’
Lange wachtrijen voor Apple Stores na de lancering van een nieuw product klinkt bekend. Toch gebeurt het nu ook bij autofabrikanten, in dit geval Tesla. De nieuwe Model 3 zorgde voor een ware stormloop naar de Tesla Stores. Ook online liep het storm. Tesla noteerde order na order na order. En dat voor een auto die pas begin 2018 naar Nederland komt.
Richting 350.000
Is het een slimme marketingstrategie? Welnee. Dat geeft Tesla ook toe. “We hebben niet geadverteerd of betaald voor eventuele ondersteuning”, schrijft Tesla op het officiële blog. Tesla is hip en net als Apple uitgegroeid tot een ‘must have’-merk. Het aantal orders voor de nieuwe Model 3 is het bewijs. Het begon met 115.000 exemplaren op 31 maart, maar dat werd kort daarop al bijgesteld naar 180.000 stuks. Binnen no time werd een orderaantal van 325.000 stuks bereikt. De teller stormt nu af richting de 350.000-grens. Daarmee lijkt de Tesla Model 3 op voorhand een succes.
Geen zorgen
Als concurrent van Tesla zou de moed je haast in de schoenen zinken door al die imponerende cijfers. Maar General Motors (GM) blijft kalm. Eind 2016 introduceert het autoconcern de nieuwe Bolt die in de loop van 2017 naar Europa komt als Opel Ampera-E. De Bolt heeft nagenoeg dezelfde specificaties als de Model 3. Ook de Bolt heeft een rijbereik van zo’n 320 kilometer en kost ongeveer 35.000 dollar. Een groot verschil is dat GM de orderboeken nog niet geopend heeft. Volgens het bedrijf is dat ook pas nodig als de Bolt op de markt komt. GM is op één vlak in het voordeel: de Bolt komt eind 2016 op de markt terwijl Tesla pas eind 2017 start met de productie van de eerste Model 3’s.
Tesla naar Frankrijk
Naast elektrische auto’s als de Bolt, Ampera-e en Nissan Leaf is het Tesla die alle aandacht naar zich toe weet te trekken. En wie in de belangstelling staat, kan rekenen op aandacht. Bijvoorbeeld uit Frankrijk, waar Ségolène Royal, de Franse Minister van Energie, Tesla-topman Elon Musk heeft voorgesteld om auto’s te bouwen op de locatie van Frankrijks oudste kerncentrale in het Oost-Franse Fessenheim. De kerncentrale sluit eind 2016 zijn deuren waardoor 850 mensen hun baan verliezen. Volgens Royal is de locatie perfect voor Tesla om auto’s te produceren. Elon Musk heeft al eerder aangegeven om een fabriek te bouwen in Europa en noemde onlangs als locatie de Elzas vanwege de gunstige ligging. Fessenheim ligt ongeveer 60 kilometer ten zuiden van de Elzas. Volgens Royal neemt Musk het voorstel in overweging.
Europese verkoopcijfers
Ondanks een imponerend orderaantal voor de Tesla Model 3, worden de cijfers nog niet meegenomen in de Europese verkoopstatistieken. Het zijn namelijk voorinschrijvingen. Op de Europese verkooplijsten domineren daarom nu andere elektrische auto’s. In de eerste drie maanden van 2016 is de Renault ZOE de bestverkochte elektrische auto van ‘ons’ continent met een aantal van 2.978 stuks. De Nissan Leaf staat op een tweede positie met 2.582 exemplaren. De elektrische Volkswagen Golf pakt het brons met 1.500 stuks. En waar staat Tesla dan? Op de vierde positie met 1.197 Model S’en.
Europese verkoopcijfers EV’s Q1 Europa |
||
Q1 verkoop Europa 2016 | Q1 verkoop Europa 2015 | |
Renault ZOE | 2978 | 1623 |
Nissan Leaf | 2582 | 1780 |
Volkswagen e-Golf | 1500 | 2119 |
Tesla Model S | 1197 | 1035 |
BMW i3 | 1004 | 673 |
Kia Soul EV | 700 | 324 |
Mercedes B250e | 436 | 143 |
Volkswagen e-Up! | 433 | 542 |
Peugeot iOn | 405 | 153 |
Citroen C-Zero | 324 | 49 |
Europese verkoopcijfers hybrides Q1 Europa |
||
Q1 verkoop Europa 2016 | Q1 verkoop Europa 2015 | |
Mitsubishi Outlander PHEV | 2528 | 3256 |
Volkswagen Golf GTE | 1523 | 1884 |
Volvo XC90 PHEV | 1282 | 0 |
Audi A3 e-Tron | 1247 | 977 |
BMW X5 40e | 825 | 0 |
Mercedes C350e | 689 | 0 |
Volkswagen Passat GTE | 648 | 7 |
BMW i3 Rex | 558 | 676 |
Volvo V60 PHEV | 524 | 956 |
Porsche Cayenne PHEV | 484 | 286 |
Nog geen reacties