EV-Nieuws: Investeren, investeren en nog eens investeren
Na recente ontwikkelingen op het gebied van gesjoemel met emissiecijfers zijn steeds meer overheden ervan overtuigd dat het aantal auto’s met elektrische ondersteuning flink omhoog moet. De portemonnee wordt getrokken.
Duitsland weet het zeker
De Duitse transportminister Alexander Dobrindt heeft in Berlijn overtuigend gesproken. Zijn plan wordt werkelijkheid. Duitsland investeert één miljard euro om het aantal elektrische auto’s op de Duitse wegen drastisch te verhogen. Met een subsidiepot van ruim één miljard euro hoopt Duitsland ongeveer 400.000 elektrische auto’s op weg te helpen. Elektrische auto’s hebben 4.000 euro subsidie en voor hybrides geldt een tarief van 3.000 euro. Overigens verstrekt Duitsland de subsidies alleen bij aankoop van elektrische auto’s van minder dan 60.000 euro. De aanschafsubsidies lopen uiterlijk tot 2020.
Bijtelling uitgeteld
Wie in Nederland een elektrische auto koopt, kan ook rekenen op financiële ondersteuning. Zo zijn elektrische auto’s tot en met 2017 vrijgesteld van BPM en profiteren bedrijven van belastingaftrek na aanschaf van een nieuwe auto. Voor plug-inhybrides verandert er veel omdat plug-inhybride auto’s niet meer binnen het kabinetsbeleid passen om zeer zuinig rijden fiscaal te stimuleren. “Het beleid is ingehaald door de techniek”, stelt onze overheid. De lage bijtelling verdwijnt waardoor de verkoop van plug-inhybrides afneemt. In 2015 beleefde de PHEV-verkoop nog een hoogtepunt door een gunstige bijtellingskoers. In de periode 1 januari 2015 tot 1 januari 2016 is het aantal plug-inhybrides op Nederlandse bodem daardoor verdubbeld, blijkt uit cijfers van het CBS. Rekening houdend met import, export en sloop komt het totale aantal ‘elektrische’ auto’s op de Nederlandse wegen op 1 januari 2016 uit op 211.000. Het gaat hier om hybrides (zónder stekker), plug-inhybrides (mét stekker) en volledig elektrische modellen.
Plug-inhybride van Volkswagen
Autofabrikanten blijven plug-inhybrides ontwikkelen omdat het een ideale manier is om de gemiddelde CO2-emissie te verlagen. De Volkswagen T-Prime Concept GTE is een fullsize SUV met een plug-in hybride-aandrijflijn en vierwielaandrijving. Volgens Volkswagen geeft het model een voorproefje van een forse nieuwe SUV, mogelijk de nieuwe Touareg. Vooral in China hoopt Volkswagen te scoren met het model. De komende drie tot vier jaar lanceert de Duitse autobouwer er in totaal zeven elektrische en plug-in hybride modellen.
LeEco blijkt grote speler
In China gebeurde deze week op autogebied een hoop dankzij de Beijing Auto Show. Er was meer te zien dan alleen de T-Prime Concept GTE. De Chinese technologieonderneming LeEco presenteerde er een elektrische autonoom rijdende Tesla Model S-concurrent genaamd LeSee (Super Electric Ecosystem). LeEco blijkt een grote speler in autoland. Het bedrijf investeert onder meer in de Amerikaanse onderneming Faraday Future. LeEco werkt verder samen met Aston Martin voor het ontwikkelen van een nieuwe Human Media Interface infotainmentsysteem. Ook bekijken de bedrijven of ze samen elektrische auto’s kunnen ontwikkelen.
Nog geen reacties