EV-nieuws: iedereen investeert in batterijen
Iedereen lijkt een graantje mee te willen pikken in de EV-markt; van stofzuigerproducenten tot telefoonmakers. Tegelijkertijd bewijst de gevestigde orde de betrouwbaarheid van de elektrische auto.
Van de ruim 35.000 in Europa verkochte exemplaren kampten slechts drie Leaf’s met uitval van de aandrijving door problemen met de batterij. Met een storingspercentage van minder dan 0,01 procent blijkt de Nissan LEAF zelfs betrouwbaarder dan benzine- en dieselauto’s, waarbij het percentage uitval door een storing 0,255 procent bedraagt.
Foxconn
Foxconn is vooral bekend als producent van iPhones en iPads, maar waagt zich nu ook aan de elektrische auto. Foxconn werkt voor het voertuig samen met China Harmony Auto, een Chinese dealer van luxeauto’s. De auto zou 15.000 dollar moeten gaan kosten, en het gaat volgens de Chinezen om een “slim voertuig”. Hoe zelfrijdend de auto wordt is niet duidelijk, details rondom het project ontbreken nog.
Dyson
Nog een investering uit onverwachte hoek: stofzuigermerk Dyson investeert zo’n 14,2 miljoen euro in een nieuwe technologie van batterijmaker Sakti3. De nieuwe techniek zou de batterijduur van smartphones verdubbelen en de actieradius van elektrische auto’s verhogen tot wel 965 kilometer. Sakti3 is gestart in de universiteit van Michigan.
Volkswagen
We sluiten af met een bekendere naam. Volkswagen besluit in juli of de batterijtechniek van het bedrijf QuantumScape klaar is voor productie. Het vooruitzicht is goed; de batterij moet een actieradius van 700 kilometer realiseren.
Nog geen reacties