EV-Nieuws: Heel klein, heel snel
In de jaren ’70, tijdens de oliecrisis, lanceerde de Britse onderneming Enfield de 8000: een 8 pk sterke elektrische dwergauto waarvan slechts 120 exemplaren zijn gebouwd. Een groot succes was het voertuig niet. Dat kun je echter niet zeggen van de Enfield 8000 ‘Flux Capacitor’.
Flux Capacitor
De Enfield 8000 Flux Capacitor is een creatie van autojournalist Jonny Smith, voormalig presentator van Fifth Gear. Hij heeft de Enfield voorzien van een elektrische aandrijflijn met een vermogen van 595 kW (810 pk) en 1.625 Nm trekkracht. Tijdens een sprintrace op het dragcircuit van Santa Pod wist Smith de beroemde ‘quarter mile’ af te leggen in slechts 9,86 seconden met een gemiddelde snelheid van 195 km/u. Goed voor een nieuw wereldrecord. De 2,8 meter lange Flux Capacitor heeft aan boord 188 lithium-ion batterijcellen die normaal gebruikt worden voor het aandrijven van de startmotor van de Bell Super Cobra-gevechtshelikopter. Saillant detail: de Enfield 8000 is nog altijd straatlegaal. De actieradius van de Flux Capacitor is niet bekend.
Nissan Leaf 48 kWh
Dat geldt wel voor de Leaf 48 kWh. Deze auto heeft volgens Nissan een tot 75 procent grotere actieradius dan de Leaf 30 kWh. In de praktijk komt dat neer op ongeveer 350 tot 400 kilometer. Dat klinkt veelbelovend, alleen is er wel één maar: er zijn volgens Nissan géén plannen om een 48 kWh-versie van de Leaf in productie te nemen. De auto is een creatie van ingenieurs van het Nissans Technical Centre in Barcelona (NTCE-S), gebouwd op eigen initiatief in de avonduren en weekenden. De Nissan Leaf 30 kWh komt op papier 250 kilometer ver, dus ongeveer 190 kilometer in de praktijk. Mogelijk krijgt de opvolger van de huidige Leaf wel een groter accupakket, alleen is het niet duidelijk of dat een 48 kWh-accupakket wordt.
Hyundai in aantocht
Nissan heeft op dit moment nog weinig concurrentie van Hyundai als het gaat om elektrische auto’s, maar in de nabije toekomst komt daar verandering in. Allereerst verschijnt in oktober de nieuwe Ioniq Electric met 250 kilometer range. Maar er volgen veel meer modellen, mede door de grote vraag vanuit China. Moederbedrijf Hyundai Motor Group werkt bijvoorbeeld ook aan een elektrische auto van luxemerk Genesis. Deze moet in 2018 gereed zijn en ongeveer 320 kilometer op één acculading kunnen rijden. In 2020 hoopt Hyundai elektrische auto’s te kunnen verkopen met een range van 400 kilometer. Tot en met 2020 introduceert de Hyundai Motor Group in totaal 28 nieuwe eco-auto’s van Hyundai, Genesis en Kia. Het gaat om tien traditionele hybrides, acht plug-inhybrides, acht elektro-auto’s en twee brandstofcelvoertuigen.
Tesla ‘Master Plan, Part Deux’
Ook Tesla CEO Elon Musk heeft ambitieuze doelen. Hij maakte ze deze week openbaar in ‘Master Plan, Part Deux’. Musk heeft onder meer plannen voor lichte bedrijfswagens en bussen. Van deze voertuigen gaan we mogelijk volgend jaar al meer zien. Daarnaast hoopt Tesla in de toekomst in elk segment een auto aan te kunnen bieden. En er is nog meer. Zo moet elke Tesla-eigenaar in de toekomst de mogelijkheid krijgen om deel te nemen aan een autodeelprogramma, waarbij de auto door iemand anders kan worden gebruikt, als de eigenaar hem niet nodig heeft. “Het wordt mogelijk om je auto aan te bieden voor het autodeelprogramma”, zegt Musk. “De auto kan dan geld voor je verdienen terwijl je aan het werk of op vakantie bent. De cost of ownership van een Tesla daalt hierdoor aanzienlijk.”
Nog geen reacties