EV-Nieuws: Gratis laden voorbij
Tesla veegt een van zijn unique selling points van tafel.
Gratis laden bij Superchargers voorbij
Nieuwe Tesla-klanten gaan in de toekomst betalen om gebruik te kunnen maken van het Supercharger Netwerk. Dit snellaadnetwerk – het snelste ter wereld – bestaat uit 4.600 Superchargers waarvan ook enkele in Nederland te vinden zijn. Dankzij dit snellaadnetwerk kunnen de inmiddels 160.000 Tesla-rijders wereldwijd razendsnel laden en van dus A naar B reizen. In de toekomst gaat er een ander veranderen voor nieuwe Tesla-klanten. “Tesla’s die besteld zijn na 1 januari 2017 zullen jaarlijks worden voorzien van 400 kWh (ongeveer 1.600 kilometer) gratis Supercharging credits”, zegt Tesla. Als de gebruiker dit tegoed heeft verbruikt, zal hij of zij een kleine vergoeding gaan betalen die stapsgewijs zal worden ingevoerd maar die wel minder zal kosten dan het voltanken van een vergelijkbare auto op brandstof. “Alle auto’s blijven geleverd worden met de hardware die nodig is voor Supercharging”, stelt Tesla. Voor bestaande Tesla-rijders en klanten die voor 1 januari 2017 hebben besteld en de auto vóór 1 april 2017 krijgen, verandert er niets en blijft het snellaadnetwerk dus gratis. De nieuwe Supercharger-strategie stelt Tesla naar eigen zeggen in staat om te herinvesteren in het netwerk en de groei te accelereren. Klanten van een Model 3 moeten sowieso al gaan betalen voor het Supercharger-netwerk.
Ambities uit Marokko
Tesla blijft ondanks de wijzigingen dus hard en ambitieus aan de weg timmeren met zijn Supercharger-netwerk. In Marokko zijn er eveneens ambitieuze plannen. Het Nationaal Transport en Logistiek Bedrijf (SNTL) onthulde deze week in Marrakesh zelfs de eerste elektrische pick-up van Marokkaanse bodem, genaamd Aslan EV Pick-Up. Hoewel de pick-up gepresenteerd en gebouwd is in Marokko, zijn er plannen om hem juist in Europa te gaan verkopen. Het opladen van het accupakket neemt volgens de makers minder dan 7 uur in beslag met behulp van een 220V-stopcontact. Gebruik je een snellader, dan bedraagt de oplaadtijd maar één uur. De actieradius van de pick-up bedraagt 180 tot 200 kilometer, de topsnelheid komt uit op 129 km/u en achterin de laadbak kan de gebruiker 800 kilogram aan spullen kwijt. En het design? Dat is opvallend, erg opvallend.
Werken als een paard
Nog een pick-up, maar deze is van het Amerikaanse bedrijf Workhorse. De W-15 pick-up is de eerste eigen creatie van Workhorse en maakt gebruik van een elektrische aandrijflijn met range-extender. Iedere as maakt gebruik van een elektromotor. Een range-extender, een tweecilinder van BMW (W20-motor) bekend uit de i3, moet de actieradius opdrijven naar 400 kilometer. Alleen op elektrische energie komt de pick-up zo’n 130 kilometer ver. De capaciteit van het accupakket is onbekend. De W-15 is een op-en-top Amerikaanse pick-up. De afmetingen liegen er daarom niet om. Hij is 5,94 meter lang, 2,03 meter breed en 1,88 meter hoog. Het gewicht? Drie keer slikken: 3.260 kilogram.
Leuk, een elektrische Vespa!
Véél, maar dan ook echt véél lichter is de Vespa Elettrica, gebaseerd op de legendarische, hip ogende scooter. De Vespa Elettrica is een project van de Piaggio Group dat flink investeert in elektrische scooters en motorfietsen. Met de Vespa Elettrica toont het bedrijf op een historisch verantwoorde manier een blik op de toekomst. Specificaties zijn helaas nog niet bekend, maar Piaggo belooft wel de ‘allerlaatste EV-technologie’. Wanneer de scooter op de markt komt, is nog niet bekend. Zie jij jezelf al rijden op zo’n hippe, maar geruisloze Vespa?
Nog geen reacties