EV-Nieuws: Elon Musk noemt design Model X vergissing
Tesla Model Y + Fisker EMotion + Boreas + Jaarbeurs Utrecht + Snellader op zonne-energie
Tesla-topman Elon Musk is niet heel erg te spreken over het design van de Model X.
Opbiechten
Elon Musk onthulde tijdens de aandeelhoudersvergadering van deze week een eerste teaser van de Model Y: een compacte crossover die naar verluidt in 2019 op de markt. Toch was dat niet het meest opvallende wat er tijdens de vergadering werd verteld. Meer opmerkelijk is dat Elon Musk het design van de Model X een vergissing noemt. “Ik denk dat we een vergissing hebben begaan door de Model X te ontwerpen als een soort afgeleide van de Tesla Model S”, zegt hij. “We hadden de SUV beter als een echte SUV moeten tekenen.” En nog even over de Tesla Model Y: meer informatie volgt in september, als Tesla ook de elektrische vrachtauto presenteert.
“We hadden de Model X beter als een echte SUV moeten tekenen”
Fisker EMotion in productievorm
Henrik Fisker geeft niet op. Na een mislukte poging met de Fisker Karma heeft hij nu zijn zinnen gezet op een nieuwe bedrijf: Fisker Inc.. Dit Amerikaanse bedrijf richt zich op het ontwikkelen van elektrische auto’s met de grootste actieradius ter wereld. De afgelopen jaren heeft Henrik Fisker hard gewerkt aan een nieuwe auto: de Fisker EMotion. De auto heeft een wat merkwaardige styling. Neem de neus: die is geïnspireerd op de kop van een panter. De Fisker EMotion zit vol met technologie, denk aan diverse camera- en radarsystemen om (deels) autonoom te kunnen rijden. De auto is gemaakt van koolstofvezel en aluminium en heeft een actieradius van 645 kilometer, op papier uiteraard. Over de capaciteit van het naar eigen zeggen Ultra Large Battery Pack is niets bekend. De topsnelheid bedraagt 259 km/u. Volgens het bedrijf moet de Fisker EMotion na 9 minuten laden alweer 160 kilometer kunnen rijden.
Prijzig
Is de Fisker EMotion realistisch? Volgens Fisker Inc. wel. De auto zou in 2019 in productie moeten gaan, maar bestellen is al vanaf 30 juni mogelijk. Goedkoop is de EMotion niet, want Fisker vraagt 129.900 dollar. Dat is omgerekend 115.000 euro. En hoe zit het dan met het bedrijf Karma Automotive? Eigenlijk heel simpel: Karma Automotive heeft alle rechten van de Fisker Karma gekocht en probeert de plug-in hybride Karma Revero – zoals de auto nu heet – een tweede leven te geven. De Karma Revero staat dus los van Fisker Inc..
Spaanse plug-in hybride hypercar
Het is weer zover: de aankondiging van een nieuw supercarmerk. Deze keer blaast het Spaanse DSD Design & Motorsport hoog van de toren dat het werkt aan een nieuwe plug-in hybride hypercar. De auto, die Boreas gaat heten, krijgt een vermogen van op z’n minst 1.000 pk en moet zo’n 100 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. Over de aandrijflijn zijn verder geen details bekend.
Le Mans
Of het project gaat slagen, blijft gissen. DSD Design & Motorsport heeft in ieder geval kosten noch moeite bespaard voor het maken van de teaservideo. Die ziet er namelijk gelikt uit. Er wordt gesproken over goden, koningen en oude mythes die realiteit worden. Een prototype van de Boreas is al bijna klaar. De onthulling vindt plaats op 14 juni, tijdens Le Mans. De Boreas is ook te zien tijdens het Goodwood Festival of Speed op 29 juni. Het nieuwe merk blijft realistisch en roept gelukkig niet dat er 1.000 auto’s per jaar worden gebouwd. Nee, de oplage van de Boreas is beperkt op twaalf auto’s wereldwijd. Daarna kijkt het bedrijf verder. Verstandig.
Samenwerking tussen Tesla en Jaarbeurs Utrecht
Jaarbeurs Utrecht pompt 1 miljoen euro in de constructie van de grootste energieopslagplaatsen in de Benelux. Voor de realisatie van het project heeft Jaarbeurs Utrecht de hulp ingeschakeld van Tesla. Tesla plaatst bij het jaarbeursgebouw een grote accu die stroom uit zonnecellen ontvangt. De energie wordt gebruikt voor het opladen van elektrische auto’s. De grote accu bestaat uit een rij met stevige kasten die op het parkeerterrein P4 achter het beurscomplex komen te staan. Naar verwachting bedraagt de capaciteit 1,5 megawattuur. Volgens de makers genoeg om zo’n vijftig keer een normale elektrische auto of twintig Tesla’s op te laden.
Snellader op zonne-energie
TU Delft heeft in samenwerking met het bedrijf Power Research Electronics de eerste snellader op zonne-energie ontwikkeld. De installatie is superefficiënt, omdat zonne-energie rechtstreeks het accupakket in kan, zonder dat de stroom eerst het net op hoeft. Je hebt dus geen energieverlies. Veelbelovend voor de toekomst.
Nog geen reacties