EV-Nieuws: Elektrische auto’s vooral voor vrouwen?
Dat is de conclusie van een onderzoek van de Universiteit van Notre Dame in de Amerikaanse staat Indiana.
Mannen heb iets tegen ‘groen’
Uit het onderzoek van de Universiteit van Notre Dame hebben mannen iets tegen producten die als milieuvriendelijk worden gezien. Vrouwen zouden die antipathie totaal niet hebben. Met andere woorden: mensen zouden milieuvriendelijk gedrag met vrouwelijkheid associëren. Het gevolg? Mannen blijven weg bij producten die ze als ‘groen’ beschouwen. De studie haalt ook Tesla aan. Volgens de universiteit heeft Tesla de Model S goed in de markt gezet door niet het ‘groene’ karakter van de auto te benadrukken, maar juist het snelle acceleratiegedrag.
“Wij hebben de grootste”
Opel gooit het bij de nieuwe elektrische Ampera-e net als Tesla ook niet op het groene karakter, maar benadrukt juist de actieradius. En terecht, want de MPV krijgt een grotere actieradius dan in eerste instantie werd verwacht. De auto moet meer dan 400 kilometer kunnen rijden op één acculading gebaseerd op de NEDC-testcyclus. Opel realiseert ook dat de NEDC-waarde onrealistisch is. Volgens Opel kan de Ampera-e in de praktijk, met slecht weer en de airconditioning of verwarming ingeschakeld meer dan 300 kilometer afleggen. Ook dat is nog indrukwekkend, vooral ten opzichte van concurrenten als de Nissan Leaf, Renault Zoe en BMW i3. Het batterijpakket van de 4,17 meter lange Opel Ampera-e is onder de vloer gemonteerd, bestaat uit 228 lithium-ion-cellen en heeft een capaciteit van 60 kWh. Het batterijpakket is in samenwerking met LG Chem ontwikkeld. Opel verwacht groot verkoopsucces.
“BMW wijzigt elektrostrategie”
BMW dacht hetzelfde toen het de elektrische i3 lanceerde. Maar helaas is alles anders gelopen. De verkopen vallen wat tegen. Vandaar dat BMW volgens het Duitse Handelsblatt zijn huidige elektrostrategie gaat aanpassen. In plaats van alleen onder het i-label elektro-auto’s te lanceren, volgen er van de 3 Serie, X4 en Mini elektrische versies. BMW zou deze nieuwe weg willen inslaan om weerstand te bieden aan Tesla en Audi, Mercedes-Benz en Volkswagen die ook met elektrische auto’s gaan komen.
Renault-Nissan
Van tegenvallende verkoopcijfers van elektrische auto’s lijkt bij Renault-Nissan geen sprake. De Renault-Nissan alliantie heeft sinds december 2010 al meer dan 350.000 elektrische auto’s verkocht, waarvan meer dan 230.000 exemplaren van de Leaf. Het concern heeft meer elektro-auto’s, zoals de Nissan e-NV200, Renault Zoe en de Kangoo Z.E. Nissan verkoopt meer elektro-auto’s dan Renault. Bij Nissan staat de teller al op meer dan 250.000 exemplaren, terwijl Renault onlangs de mijlpaal van 100.000 stuks wist te bereiken. Volgens Nissan hebben alle Leafs samen al meer dan 2,7 miljard kilometers afgelegd. De auto verkoopt het beste in de Verenigde Staten, Japan en Europa
Nog geen reacties