EV-Nieuws: Elektrisch rijden vanaf 4.500 euro
Baojun E100 - Tesla Model Y - Leaf betrapt
Een grapje zeker? Nee, geen grapje, want de SAIC-GM-Wuling Baojun E100 – een prachtige naam trouwens – is echt een koopje.
Lijkt op een Smart Fortwo, maar is het niet
Elektrisch rijden hoeft helemaal niet duur te zijn, bewijst SAIC-GM-Wuling. Het Chinese merk – onderdeel van General Motors – lanceerde onlangs de Baojun E100. Het voertuig is beschikbaar in twee versies met een vanafprijs van 35.800 RMB, omgerekend ongeveer 4.500 euro, na alle nationale en lokale subsidies. De E100 wordt aangedreven door één elektromotor met een output van 110 Nm en 39 pk. De actieradius bedraagt op papier tot 155 kilometer en het opladen van het lithium-ion accupakket is na 7,5 uur een feit. Absoluut geen verkeerde cijfers.
Best nog veel luxe
Heel groot is de E100 overigens niet, want de wielbasis bedraagt 1.600 mm en de hoogte komt uit op 1.670 mm. Er is plaats voor twee volwassenen plus wat bagage. Nog leuker is de draaicirkel van slechts 3,7 meter. Dat betekent doodeenvoudig manoeuvreren in de drukke straten in Chinese steden. Aan luxe is geen gebrek: want hij heeft zelfs een 7-inch touchscreen en een onboard wifi-systeem. Het premiummodel heeft een touchpad controller, keyless entry en een luchtfilter. Afgelopen juli begon de voorverkoop in het Chinese Liuzhou (Guangxi). Toen toonden meer dan 5.000 mensen interesse in de eerste 200 E100’s. Die zijn allemaal al verkocht. Maar er is goed nieuws, want SAIC-GM-Wuling produceert de auto in een extra oplage van 500 stuks, speciaal voor Guangxi. Die zullen ook zo vergeven zijn.
Tien joint ventures
General Motors heeft in total tien joint ventures. In China zijn er 58.000 werkzaam bij joint ventures van het Amerikaanse autoconcern. In 2016 leverde GM meer dan 3,8 miljoen auto’s af in China.
Tesla Model Y op platform Model 3
Tesla introduceert in 2019 of in de loop van 2020 de Model Y. Elon Musk, topman van Tesla, kan bevestigen dat de compacte SUV op het platform van de Model 3 komt te staan. Dat doet Tesla om kosten te besparen en de ontwikkelingstijd te bespoedigen. Vooral dat laatste is essentieel nu er wereldwijd enorme vraag bestaat naar compacte SUV’s. En van kosten besparen worden de aandeelhouders weer blij. Een win-win-situatie dus.
Druk uitgeoefend
Eerder wilde Tesla een geheel eigen platform ontwikkelen voor de Model Y, maar daar ziet Tesla na druk van het senior management bij Elon Musk van af. De Tesla Model Y wordt groter dan een Model 3 maar weer kleiner dan de Model X. Tesla breidt het modellengamma langzaamaan uit. In de toekomst komt er ook nog een pick-up en een elektrische truck. En over de Model 3 gesproken: volgens Tesla komen er elke dag 1.800 nieuwe orders bij ook al is de prijs iets hoger dan verwacht.
Leaf geen verrassing meer
Jammer voor Nissan: de nieuwe generatie Leaf is tijdens de officiële fotoshoot in Noorwegen betrapt en gefotografeerd door een toerist. De Noorse website TV2.no publiceerde de beelden. Het design van de Leaf gaan ten opzichte van het huidige model flink op de schop. Het uiterlijk wordt minder uitbundig en meer in lijn met andere Nissan-modellen, zoals de Micra, Pulsar en Qashqai. De onthulling van de nieuwe Leaf vindt plaats op 6 september.
Nog geen reacties