EV-Nieuws: Elektrisch rijden geliefd in Noorwegen
Noorwegen timmert hard aan de stille weg
In Noorwegen lijken ze het nut van de elektrische auto helemaal te begrijpen.
Vizier gericht op elektrisch rijden
In Nederland hebben op het moment van schrijven slechts 100.000 auto’s een stekker, waarvan slechts 10.000 stuks volledig elektrisch rijden. Nederland was de afgelopen jaren in de greep van bijtelling. Zakelijke rijders kozen hoofdzakelijk voor een plug-in hybride. Niet vanwege de aandrijflijn, maar vanwege de lage bijtelling. In 2017 gaat dat veranderen. In Noorwegen bestaat bijtelling niet en worden auto’s met een stekker gekocht omdat de auto past binnen de levensstijl van de gebruiker. Met behulp van subsidies en andere voordelen zoals gratis parkeren is het aantal volledig elektrische auto’s in Noorwegen sterk opgelopen. Er rijden er nu al 100.000 rond. Tel je daar de plug-in hybrides bij op, dan kom je al 150.000 exemplaren. Het doel van Noorwegen is om in 2020 een aantal van 400.000 volledig elektrische auto’s op de weg te krijgen. Dat is nog een lange weg te gaan, maar volgens de Noorse overheid wel realistisch.
Renault en Nissan ontwikkelen EV-platform
De huidige Nissan Leaf is een totaal andere auto dan de Renault Zoe. De Leaf is groter en heeft ook een andere architectuur. In de toekomst gaat dat veranderen. De opvolgers van de Nissan Leaf en Renault Zoe delen in de toekomst mogelijk hetzelfde platform. Volgens Arnaud Deboeuf, Senior Vice President van Renault-Nissan, is dat zelfs heel realistisch en bovendien kostenbesparend, zo vertelt hij in een interview met Automotive News. Uiteraard krijgen de twee elektromodellen wel een eigen styling, maar de basis en aandrijflijnen kunnen grotendeels overeenkomen. Mogelijk wordt het nieuwe platform ook modulair, zodat er zowel kleine als grotere modellen op gebouwd kunnen worden. Renault-Nissan zet in ieder gevalvol in op de elektrificatie van auto’s. In de toekomst volgen er meer volledig elektrische modellen.
Chevrolet Bolt de straat op
Chevrolet heeft de eerste exemplaren van de Bolt afgeleverd aan klanten. Dat heeft General Motors CEO Mary Barra bevestigd. De eerste auto’s verschijnen op de weg in San Francisco Bay Area. De Bolt kost in de Verenigde Staten 37.495 dollar, maar dankzij subsidies kan die prijs teruglopen naar 30.000 dollar. Een interessante prijs voor een auto met een rijbereik van 400 kilometer in de praktijk. Qua techniek is de Bolt identiek aan de Opel Ampera-e. Of beter gezegd: de Ampera-e is identiek aan de Chevrolet Bolt. Opel heeft zijn auto immers gebaseerd op de Bolt. De verkoop van die Ampera-e is deze week gestart in Noorwegen waar hij omgerekend ongeveer 33.000 euro kost. In Nederland loopt die prijs op richting de 40.000 euro. In Nederland start de verkoop in de loop van 2017. De prijs maakt Opel in 2017 bekend.
Nog geen reacties