EV-nieuws: De kop is eraf voor rijden op waterstofauto
Hyundai-importeur Greenib Car heeft de eerste orders binnen voor ix35 Fuel Cell en dat is eigenlijk wel een mijlpaal voor waterstoftoepassingen. Voorts gaan Toyota en BMW samenwerken om een FCEV op waterstof te ontwikkelen. Dus de kop is eraf.
Brandstofcelauto’s zoals de Hyundai ix35 Fuel Cell bestaan al wel tien jaar, maar ze kwamen nooit verder dan het prototypestadium. De Hyundai is de eerste die in serieproductie is genomen en in ons land is hij via een leaseconstructie beschikbaar. Waterstof wordt door de brandstofcel omgezet in stroom voor de elektrische aandrijving – en in water. De gebruikers van het eerste uur zijn volgens Hyundai vooral enkele innovatieve bedrijven en overheidsdiensten. De afleveringen (van Rijkswaterstaat) vallen niet geheel toevallig samen met het op 3 september in gebruik nemen van het eerste openbare waterstoftankstation in ons land – aan de A15 bij Rhoon.
Dus, de kop is e af voor wat betreft het rijden op waterstof. Niet alleen in ons land want ook in Japan zit er schot in. De Japanse overheid heeft zeer riante subsidies beloofd voor kopers van een waterstofauto. Iedere Japanner die er een aanschaft, krijgt ruim 14.500 euro subsidie. In de prefectuur Aichi, waar Toyota is gehuisvest, zelfs 22.000 euro.
Bovendien heeft Toyota samen met het Duitse BMW besloten samen een brandstofcelauto op waterstof te ontwikkelen. Naar verluidt, zetten de Duitsers hun kaarten op een fcev-versie van de elektrische i3. Dat lijkt ook logisch want een brandstofcel zou prima de rol kunnen overnemen van de range-extender op benzine die nu wordt toegepast in de BMW i3 REX.
Nog geen reacties