EV-Nieuws: Dakar-primeur
Geruisloze finish + nieuwe raceklasse Rallycross + voorspelling olieconsumptie
Voor alles is een eerste keer. Ook voor een volledige elektrische auto die de finishstreep van de slopende Dakar Rally weet te bereiken.
Alle eer gaat naar Acciona
Acciona is het eerste team dat met een volledig custom made elektrisch voertuig de complete Dakar Rally heeft uitgereden. Acciona is een Spaans bedrijf dat zich richt op hernieuwbare energie en infrastructuurprojecten. Het ontwikkelen van een goede batterij voor de Dakar Rally nam liefst vijf jaar in beslag. In 2015 en 2016 nam Acciona ook deel aan de Dakar Rally, alleen deze edities werd de finishlijn niet bereikt. In 2017 is dat wel gelukt. Een primeur in de Dakar-geschiedenis en hét bewijs dat drie keer scheepsrecht is.
150 kW accupakket
De off-roader van Acciona heeft een 250 kW (340 pk) en 800 Nm sterke elektromotor die zijn energie haalt uit een 150 kW accupakket. Het accupakket is binnen één uur volledig op te laden. Onderweg laadt een zonnepaneel het accupakket iets bij voor een grotere actieradius. Het hele concept blijkt een succesformule, dat heeft Acciona nu bewezen. Wellicht zien we in de toekomst meerdere elektrische racers aan de startstreep van de Dakar Rally verschijnen.
Rallycross 2.0
We blijven in ‘stille’ autosportsferen. In de Verenigde Staten is namelijk een rallycrossklasse opgericht voor elektrische auto’s, genaamd E/RACING. De klasse gaat op 31 oktober dit jaar van start in Las Vegas. Ook races in Los Angeles en New York staan op stapel. Over het type circuit is nog niets bekend, hetzelfde geld voor teams en coureurs. De auto is al wel bekend: de STARD Hiper MK1. Dit is een vierwielaangedreven rallykanon met een 500 kW (670 pk) sterke elektrische aandrijflijn.
Vraag naar olieproducten blijft bestaan
In de ogen van sommigen is de elektrische auto géén game changer. Ook als er de komende decennia wereldwijd miljoenen elektrische voertuigen worden verkocht, dan blijft de vraag naar olieproducten stijgen. Dat zegt Spencer Dale, een hoofdeconoom van oliebedrijf BP. Hij doelt op het feit dat tachtig procent van de olie wordt gebruikt door de transportsector en andere branches die waarschijnlijk de komende jaren alleen maar groeien. Het totale wagenpark bestaat nu uit negenhonderd miljoen voertuigen. In 2035 is dat waarschijnlijk verdubbeld naar 1,8 miljard. “Eén van de meest gunstige voorspellingen op dit gebied komt van het Internationaal Energie Agentschap. Daarin gaan zij uit van 450 miljoen elektrische auto’s over achttien jaar. In dat scenario stijgt de vraag naar olie minder hard, maar is nog steeds sprake van een toename. Dit omdat een groot deel van de olie wordt gebruikt door andere sectoren.”
Nog geen reacties