EV-Nieuws: Busje komt zo
Diverse bedrijfswagenfabrikanten hebben op de IAA Commercial Vehicle Show in Hannover nieuwe productontwikkelingen laten zien. Vooral innovatieve bedrijfsbussen waren in overvloed aanwezig.
Bus met brandstofcel
Neem Hyundai, dat in Hannover de H350 Fuel Cell Concept presenteerde. Deze bestelbus met brandstofcel laat zien welke mogelijkheden de brandstofceltechniek allemaal biedt. De H350 heeft een 175 liter grote brandstofceltank die volgens Hyundai in vier minuten is te vullen met waterstof. De actieradius bedraagt op papier 442 kilometer. Achterin in ruimte genoeg voor vijf pallets óf vijftien personen indien er gekozen wordt voor personenautoversie. De aandrijflijn bestaat uit een brandstofcel, een elektromotor met 100 kW (136 pk) én een 24 kW lithium-polymeer accupakket. In de accu wordt de energie die vrijkomt in de brandstofcel opgeslagen. Vervolgens haalt de elektromotor de energie weer uit het accupakket. De H350 Fuel Cell Concept haalt een topsnelheid van 150 km/u. Vooralsnog gaat het om een prototype en is er dus geen groen licht gegeven voor deze innovatieve H350 Fuel Cell Concept.
Bus met EV-power
Groen licht is er wel voor de Volkswagen e-Crafter waarvan op de show in Hannover nog een prototype stond. Toch is Volkswagen duidelijk: hij komt in 2017. De e-Crafter maakt gebruik van een lithium-ion batterijpakket met 312 cellen en een capaciteit van 43 kWh. Het accupakket is geplaatst onder de laadvloer. Afhankelijk van de voertuigconfiguratie maakt het batterijpakket een actieradius van ruim 200 kilometer mogelijk. In de toekomst moet een versie met 400 kilometer actieradius volgen. De e-Crafter heeft een elektromotor met een vermogen van 100 kW (136 pk) en 290 Nm trekkracht. Het laadvolume komt uit op 11,3 m3 en de maximaal bruikbare hoogte van de laadruimte bedraagt 1,96 meter. Snel is de e-Crafter met een topsnelheid van 80 km/u niet. Volkswagen benadrukt daarom dat de e-Crafter vooral geschikt is voor stedelijke gebieden, bijvoorbeeld voor koeriersdiensten.
Garantie opgeschroefd
Is er dan nog meer nieuws over bestelbussen? Zeker! Nissan heeft bijvoorbeeld de garantietermijn van de elektrische e-NV200 verhoogd van drie jaar vijf jaar met het doel klanten nog meer te overtuigen van het nut van een elektrische bedrijfsauto, bijvoorbeeld voor taxigebruik. De garantietermijn van vijf jaar óf (100.000 kilometer) geldt voor het complete voertuig inclusief op mechanische en elektrische voertuigcomponenten maar ook de accucapaciteit. Kopers van een Nissan e-NV200 krijgen verder drie jaar garantie op de carrosseriedelen en lak. Voor roest geldt tot 12 jaar garantie. Natuurlijk zijn er ook kleine lettertjes: de garantietermijn is alleen van toepassing op alle Nissans e-NV200 die vanaf 1 oktober 2016 in Europa verkocht worden.
Renault Hybrid Assist
Van een totaal ander kaliber – en dus absoluut géén busje – is de nieuwe Renault Scenic. Renault voorziet de Scenic voor het eerst van een elektromotor ter ondersteuning van de verbrandingsmotor. Het gaat in dit geval wel alleen om de dCi 110-dieselmotor. De elektromotor wordt gevoed door een 48-volt batterij met een vermogen van 10 kW. Geeft de bestuurder gas, dan ondersteunt die elektromotor de diesel. Het belangrijkste effect is dat zowel het brandstofverbruik als de CO2-emissies met 8 tot 10 procent wordt teruggedrongen en dat het motorkoppel toeneemt met 15 Nm. In plaats van 100 g/km stoot de dCi 110-dieselmotor met Hybrid Assist 92 g/km uit. Reden voor Renault Nederland om de ‘gewone’ dCi-110 diesel niet in het programma op te nemen, maar alleen de Hybrid Assist-versie te leveren. De Nederlandse overheid baseert de BPM per gram CO2 waardoor Hybrid Assist 1.500 euro goedkoper is.
Nog geen reacties