EV-nieuws: 200 snelladers, 3.000 km en 1.000 slimme laadpalen
De Nederlandse snellaadstartup Fastned heeft de uitgifte van certificaten stilgelegd. Het bedrijf wilde met de certificaten de bouw van nieuwe snellaadstations financieren. Van de beoogde 40 miljoen euro zijn er 3 miljoen opgehaald in 16 maanden tijd.
30 miljoen euro nodig
Fastned investeerde rond de 9 miljoen euro geïnvesteerd in de huidige 45 snellaadlocaties langs de snelwegen. Voor de realisatie van de overige 150 gegunde locaties is een bedrag van nog eens zo’n 30 miljoen euro nodig.
Anderhalf keer per dag
Er is beperkte interesse in de certificaten – vooral EV-rijders kochten ze. De beurt is nu aan de professionele investeerders. En dan draait het meer nog om rendement dan om sentiment. De huidige vloot van volelektrische auto’s (ruim 9.000) is te klein om het netwerk te laten renderen. Volgens opgave van Fastned zijn er 15 laadsessies per dag nodig om break-even te draaien. NRC Q rekende uit dat de laadstations gemiddeld anderhalf keer per dag worden gebruikt.
3.000 km
Over snelladen gesproken: Arjan de Putter en Martijn van den Huijsen maakten met hun Model S een rondje van 3.000 km in 2 dagen tijd. Waarom? Om te laten zien dat het kan! Ze stuurden hun elektromobiel door 5 landen langs tal van autofabrikanten. Vrijdagmorgen arriveerde het duo in Sunderland.
1.000 slimme laadpalen
Utrecht en omliggende gemeentes gaan 1.000 ‘slimme’ laadpalen plaatsen. De stroom ervoor wordt geleverd door 10.000 zonnepanelen op scholen en woningen. De laadpalen dienen als stroombuffer. Het idee hierachter is dat het reguliere netwerk minder belast wordt als de auto’s opladen.
Nog geen reacties