EV-ervaringen van Roland Steinmetz
Roland Steinmetz is eigenaar van EVConsult, een adviesbureau in elektrische mobiliteit. Zelf rijdt Steinmetz ook elektrisch, in de Nissan LEAF. ZERauto sprak met hem over opladen, de actieradius, afstandsangst en de toekomst van elektrisch rijden.
Ervaringen Roland Steinmetz
Tot december 2012 was Roland Steinmetz, naast zijn werk voor EVConsult, ook actief voor de Dutch Organisation for Electric Transport (DOET). Deze stichting komt onder andere op voor ondernemers die zich bezighouden met elektrische mobiliteit. Nu zijn Steinmetz en zijn collega’s van EVConsult actief voor verschillende bedrijven en overheden om elektrisch vervoer in Nederland van de grond te trekken.
Rijdt
Nissan LEAF
Sinds
April 2011
Rijdt per week
“Per jaar rijdt ik met de Nissan LEAF zo’n 15.000 kilometer, per dag ligt dat tussen de 60 en 120 km. Mijn vrouw is ook verantwoordelijk voor een deel van die kilometers. Vanwege de vele afspraken die ik door het hele land heb, is het voor mij onmogelijk om elke dag de LEAF te nemen. Ik ruil de elektrische auto dan om tegen een op diesel rijdende Volkswagen Passat.”
En hoe rijdt de Nissan LEAF?
“De Nissan LEAF rijdt echt heerlijk, lekker rustig en hij is zeer betrouwbaar. Ook ben ik heel blij met de gadgets die bij de auto horen. Met mijn iPhone kan ik op afstand veel regelen en bovendien de auto goed in de gaten houden. Wel zo handig als het opladen opeens stopt, vanwege een storing of omdat iemand per ongeluk de stekker uit het stopcontact trekt. In de winter kan de iPhone ook van pas komen om op afstand de verwarming te bedienen.”
Opladen
“De LEAF staat thuis altijd aan de oplader. Het is een prettig gevoel om ’s ochtends een volle accu te hebben. Ook plug ik overal waar ik ben de auto in het stopcontact of in een oplaadpunt. Voorheen vond ik het nog een heel gedoe om in te schatten of ik een bestemming wel zou bereiken, maar na wat ervaring valt dat allemaal wel mee. Je moet blijven nadenken, maar met de smartphone app vind je tegenwoordig eenvoudig de juiste oplaadpalen. Onderweg snelladen doe ik overigens niet zo vaak. Ik hou er niet van om een extra half uur onderweg te zijn. De snelladers zijn wel noodzakelijk, voor mensen die over een lange afstand elektrisch moeten rijden.”
Bereik en langste trip
“Mijn langste trip is een reis van zo’n 250 km. Bij elke afspraak heb ik de auto aan een oplader/stopcontact aangesloten en tussendoor heb ik een snellader bezocht. Het kan, maar over een lange afstand elektrisch rijden is niet ideaal. Het is belangrijk om de EV in te zetten voor de juiste doelgroep, bijvoorbeeld mensen met een vast woon-werkpatroon, daar hoor ik niet bij. Ik rij per jaar teveel kilometers en dat is niet eenvoudig met een LEAF. Ik zie mezelf in de toekomst wél rijden in een plug-inhybride.”
“Eigenlijk vind ik dat autofabrikanten de EV verkeerd in de markt zetten. Wie bijvoorbeeld sommige tweets volgt van enthousiaste EV-rijders krijgt een verkeerd beeld over wat de elektrische auto kan. Begrijp me niet verkeerd, het is fantastisch dat hij zo enthousiast is en veel lange ritten maakt. Toch belicht dit niet de kwaliteiten van de LEAF. Die liggen veel meer op korte ritten in drukke, stedelijke gebieden.”
Afstandsangst
“Angst heb ik niet, maar het duurde toch een maand of twee voordat ik wist wat de actieradius van de LEAF daadwerkelijk is. Daarna heb ik nog zeker een jaar moeten wennen. Pas na alle seizoenen weet je hoe auto en accu reageren op bijvoorbeeld tegenwind en koud weer. Bij vrieskou valt de actieradius toch echt wat tegen. Een enkele reis van 80 kilometer levert onpraktische situaties op, je komt namelijk niet meer terug zonder op te laden.
Do
- De meter met de kilometerstand werkt niet accuraat genoeg. Kijk dus niet naar de cijfers, maar tel de balkjes en vermenigvuldig dat aantal keer tien kilometer.
- Het voorverwarmen van de auto is ideaal. Als iedereen staat te krabben in de winter, stap ik lachend in een warme auto en kan direct wegrijden.
- Blijf realistisch. Als je elke dag veel kilometers rijdt en afspraken hebt om wisselende locaties, dan is de EV niet geschikt voor jou. Rijd je elke dag dezelfde rit naar je werk? Ga elektrisch rijden!
Don’t
- Rijd niet harder dan 90 of 100 km/u
Nog geen reacties