Europese levering elektrische Opel Ampera uitgesteld
NHTSA
General Motors stelt de levering van de Opel Ampera uit naar aanleiding van testresultaten van de Amerikaanse verkeersveligheidorganisatie NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). Uit een serie crashtests met de technisch identieke Chevrolet Volt. Drie weken na de botsproef in de flank vloog de auto spontaan in brand. De elektrische auto stond toen op een parkeerplaats buiten het testcentrum. Om het zekere voor het onzekere te nemen werden drie andere Volts op dezelfde wijze getest. Twee van de drie accupakketten van de geteste Volts vatte vlam. Opvallend is dat de NHTSA deze conclusie pas vijf maanden na de tests openbaar maakte. De Amerikaanse overheid heeft inmiddels een onderzoek ingesteld naar de blunder.
Leenauto
General Motors bouwt zowel de Chevrolet Volt als de Opel Ampera in zijn Hamtramck-fabriek in de Amerikaanse staat Michigan. De Ampera is net als de Volt voorzien van een 16 kWh lithiumion-accupakket, dat via het huisstopcontact is op te laden. Voor lange afstanden fungeert een 1,4 liter benzinemotor als generator, waardoor de elektrische actieradius van 70 kilometer met 500 km toeneemt. Samen met de NHTSA kijkt GM wat er nodig is om de auto’s volkomen brandveilig te maken. De Amerikaanse bestuurders van de Chevrolet Volt mogen in de tussentijd hun elektrische auto een vervangende auto ophalen bij de dealer, echter stelt GM dat er amper van de regeling gebruikgemaakt wordt.
Original post blogged on b2evolution.
Nog geen reacties