Goed nieuws: particulieren krijgen subsidie voor elektrische auto!
250 miljoen subsidie beschikbaar tot eind 2025.
Goed nieuws voor particulieren! Vanaf 1 juli 2020 kan iedereen subsidie aanvragen voor de aanschaf van een elektrische auto. Die bedraagt 4.000 euro voor een nieuwe elektrische auto en 2.000 euro voor een gebruikte elektrische auto. Dat maakt minister Van Veldhoven (Milieu en Wonen) vandaag bekend.
Klimaatakkoord
De subsidie is van toepassing op auto’s uit de middenklasse, zowel nieuw als gebruikt. “Met deze subsidie wordt een afspraak uit het klimaatakkoord ingevuld. Behalve subsidie komt er voor gebruikte auto’s ook een check op de batterij, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn”, aldus Van Veldhoven.
Elektrische auto bereikbaar maken
Van Veldhoven: “Een elektrische auto moet voor veel meer mensen bereikbaar worden dan alleen de zakelijke rijders. Er zijn steeds meer verschillende elektrische auto’s te koop en ze worden gelukkig steeds voordeliger in gebruik. Alleen schrikken veel mensen nog van de aanschafprijs.”
“Met deze regeling wil ik die drempel verlagen, zowel voor mensen die een nieuwe auto willen als die gaan voor een schone tweedehandse. Met name voor die laatste categorie is het ook van belang dat er nu meer zekerheid komt over de batterij.”
Addertje onder het gras
De regeling is volgens Van Veldhoven bedoeld om elektrisch rijden voor particulieren in een middenklassenauto dichterbij te brengen. Daarom komen alleen emissieloze personenauto’s, zowel gebruikt als nieuw, met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de 12.000 en 45.000 euro en minimale actieradius van 120 kilometer in aanmerking.
Nog een voorwaarde
Ook moet de auto enkele jaren in Nederland bij dezelfde eigenaar blijven. Van Veldhoven: “Als mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie, die in maandelijkse termijnen wordt uitbetaald. Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.”
Om misbruik te voorkomen kan de subsidie alleen worden verkregen bij aankoop of lease via een erkend autobedrijf en kan een particulier slechts één keer subsidie aanvragen. Doordat elektrische auto’s een steeds lagere aanschafprijs hebben, loopt het subsidiebedrag de komende jaren terug voor nieuwe auto’s.
Voor gebruikte auto’s blijft het 2.000 euro. Nederland is vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van gebruikte elektrische auto’s invoert.
Zekerheid over het accupakket
Er bestaan altijd veel vraagtekens over de conditie van een accupakket van een gebruikte elektrische auto. Om automobilisten hierover meer zekerheid te geven, is afgesproken dat de BOVAG werkt aan een uniforme batterijcheck.
Reactie RAI Vereniging
RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is blij met de komst van een subsidieregeling voor particulieren voor de aanschaf van een emissieloze auto. Volgens Van Eijck is het overgrote deel van de Nederlandse automobilist particulier, maar is vooralsnog 82% procent van alle emissieloze auto’s zakelijk geregistreerd. Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het daarom essentieel dat net als de zakelijke automobilist ook de particuliere automobilist verleid wordt om emissieloos te rijden.
Lastig voorspellen
Volgens Van Eijck is het lastig te voorspellen hoe de particuliere markt gaat reageren op de subsidie. Om te voorkomen dat particulieren dit jaar misgrijpen omdat de subsidiepot voortijdig leeg is, wil RAI Vereniging dat het beschikbare budget voor 2021 naar voren gehaald kan worden.
250 miljoen euro in totaal
In het klimaatakkoord, dat in juni vorig jaar werd gesloten, is afgesproken om elektrisch rijden financieel te stimuleren met een budget van zo’n 250 miljoen euro tot eind 2025. Dit is het maximale bedrag dat in totaal in de jaren tot 2025 beschikbaar is, er kan onder de regeling dus niet meer geld worden uitgekeerd aan subsidies.
Andere plannen
Naast de nieuwe subsidieregeling komen er veel laadpalen bij en wordt er geïnvesteerd in de capaciteit van het elektriciteitsnet. Daarnaast wordt gewerkt aan goede recycling en verantwoord gebruik en productie van batterijen.
Nog geen reacties