Goed nieuws: particulieren krijgen subsidie voor elektrische auto!
250 miljoen subsidie beschikbaar tot eind 2025.
Goed nieuws voor particulieren! Vanaf 1 juli 2020 kan iedereen subsidie aanvragen voor de aanschaf van een elektrische auto. Die bedraagt 4.000 euro voor een nieuwe elektrische auto en 2.000 euro voor een gebruikte elektrische auto. Dat maakt minister Van Veldhoven (Milieu en Wonen) vandaag bekend.
Klimaatakkoord
De subsidie is van toepassing op auto’s uit de middenklasse, zowel nieuw als gebruikt. “Met deze subsidie wordt een afspraak uit het klimaatakkoord ingevuld. Behalve subsidie komt er voor gebruikte auto’s ook een check op de batterij, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn”, aldus Van Veldhoven.
Elektrische auto bereikbaar maken
Van Veldhoven: “Een elektrische auto moet voor veel meer mensen bereikbaar worden dan alleen de zakelijke rijders. Er zijn steeds meer verschillende elektrische auto’s te koop en ze worden gelukkig steeds voordeliger in gebruik. Alleen schrikken veel mensen nog van de aanschafprijs.”
“Met deze regeling wil ik die drempel verlagen, zowel voor mensen die een nieuwe auto willen als die gaan voor een schone tweedehandse. Met name voor die laatste categorie is het ook van belang dat er nu meer zekerheid komt over de batterij.”
Addertje onder het gras
De regeling is volgens Van Veldhoven bedoeld om elektrisch rijden voor particulieren in een middenklassenauto dichterbij te brengen. Daarom komen alleen emissieloze personenauto’s, zowel gebruikt als nieuw, met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de 12.000 en 45.000 euro en minimale actieradius van 120 kilometer in aanmerking.
Nog een voorwaarde
Ook moet de auto enkele jaren in Nederland bij dezelfde eigenaar blijven. Van Veldhoven: “Als mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie, die in maandelijkse termijnen wordt uitbetaald. Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.”
Om misbruik te voorkomen kan de subsidie alleen worden verkregen bij aankoop of lease via een erkend autobedrijf en kan een particulier slechts één keer subsidie aanvragen. Doordat elektrische auto’s een steeds lagere aanschafprijs hebben, loopt het subsidiebedrag de komende jaren terug voor nieuwe auto’s.
Voor gebruikte auto’s blijft het 2.000 euro. Nederland is vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van gebruikte elektrische auto’s invoert.
Zekerheid over het accupakket
Er bestaan altijd veel vraagtekens over de conditie van een accupakket van een gebruikte elektrische auto. Om automobilisten hierover meer zekerheid te geven, is afgesproken dat de BOVAG werkt aan een uniforme batterijcheck.
Reactie RAI Vereniging
RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is blij met de komst van een subsidieregeling voor particulieren voor de aanschaf van een emissieloze auto. Volgens Van Eijck is het overgrote deel van de Nederlandse automobilist particulier, maar is vooralsnog 82% procent van alle emissieloze auto’s zakelijk geregistreerd. Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het daarom essentieel dat net als de zakelijke automobilist ook de particuliere automobilist verleid wordt om emissieloos te rijden.
Lastig voorspellen
Volgens Van Eijck is het lastig te voorspellen hoe de particuliere markt gaat reageren op de subsidie. Om te voorkomen dat particulieren dit jaar misgrijpen omdat de subsidiepot voortijdig leeg is, wil RAI Vereniging dat het beschikbare budget voor 2021 naar voren gehaald kan worden.
250 miljoen euro in totaal
In het klimaatakkoord, dat in juni vorig jaar werd gesloten, is afgesproken om elektrisch rijden financieel te stimuleren met een budget van zo’n 250 miljoen euro tot eind 2025. Dit is het maximale bedrag dat in totaal in de jaren tot 2025 beschikbaar is, er kan onder de regeling dus niet meer geld worden uitgekeerd aan subsidies.
Andere plannen
Naast de nieuwe subsidieregeling komen er veel laadpalen bij en wordt er geïnvesteerd in de capaciteit van het elektriciteitsnet. Daarnaast wordt gewerkt aan goede recycling en verantwoord gebruik en productie van batterijen.
Prett nice post. I just stumbled upon your weblo and wanted tto menttion that I have really lopved browsing yoour blog posts.
In aany case I’ll bee subbscribing for your fered and I’m hoping
you writ agajn soon!
sugar defender Integrating Sugar Protector right
into my everyday routine has actually been a game-changer for my general well-being.
As someone that currently prioritizes healthy eating, this supplement has provided an added
increase of security. in my energy degrees, and my need for harmful
snacks so simple and easy can have such a profound effect on my life.
sugar defender ingredients
sugar defender ingredients Including Sugar Protector right into my everyday regimen has actually been a game-changer for my overall wellness.
As a person that already prioritizes healthy consuming, this supplement has provided an added boost
of security. in my power levels, and my wish for undesirable snacks so effortless can have such a profound impact on my daily life.
sugar defender official website
Owners can deal with SIB by first checking for underlying medical circumstances after which offering environmental enrichment and lowering stress factors.
Hey there! Do you know if they make any plugins to
assist with SEO? I’m trying to get my website to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good results.
If you know of any please share. Appreciate it!
I saw similar text here: Eco bij
Waarom denk men alleen maar aan geld en kijk men niet naar het milieu dat is de investering al waard om een elektrische auto te kopen mijn nichtje heeft een hybrideauto gekocht 80% minder benzineverbruik in de stad en dat is goed voor de stadskern ik zelf een elektrische auto (moet hem nog krijgen) maar heb mijn elektrische tijd thuis altijd schoon gekocht en nu ook zonnepanelen geplaatst dat geeft mij een goed gevoel voor mijn kinderen denk na mensen al is het maar voor 10 jaar dan zijn er weer andere technieken.
Wat een onzin. Nederland moet weer het braafste kindje van de Europese klas zijn. Kolencentrales moeten dicht, we moeten allemaal van het gas af en elektrisch gaan rijden! Enig idee waar we al die electriciteit vandaan gaan halen en op een fatsoenlijke manier bij de consument gaan krijgen? Oh nee, dat is vooruit denken en laat dat nou net niet het sterkste punt zijn van de heren en dames in Den Haag.
DenHaag wordt nog steeds niet gehindert door de juiste kennis van zaken
Meer zeg ik er niet over, lees maar de kritieken op electrisch rijden van deskundigen op gebied van electrisch rijden !!!
Trouwens het electrischiteitsnet kan het niet aan.
E wat op dagen met weinoig wind en zon ?
Dag DenHaag Jaag Jan modaal maar in de toekomst op nog hogere lasten. Tesla en Jaguar rijders lachen zich voorlopig een deuk.
In mijn beleving is deze regeling eerlijker dan die voor de zakelijke rijder. Eigenlijk vind ik het wel sneu, dat mensen die het geld hebben voor een – voor een particulier-relatief dure auto, een cadeatje krijgt dat ook meebetaald wordt door mensen die wat minder goed in de slappe was zitten. Het is toch een beetje dubbel voor mij. Toch denk ik er serieus over, om er gebruik van te maken
Een lachertje van bedrag. Jaarlijks wordt met 5 miljard uitgegeven aan oliesubsidies. Daarnaast wordt er 40 miljard aan olie gerelateerde industrie weggegooid. Ik zou zeggen stop met in leven houden van een product dat zichzelf niet kan redden. Weg met olie.
Idioten in Nederland! Net als de subsidie voor hybride auto’s en tesla subsidie!!argumentatie klopt niet!!