Elektrische Opel RAK e Concept, juist nu in productie?
Elektrische tweezitter kan 100 km rijden voor 1 euro
Tien jaar geleden debuteerde de Opel RAK e Concept. Deze elektrische tweezitter kan – zoals in het persbericht van destijds viel te lezen – 100 kilometer rijden voor slechts 1 euro. Hij ging nooit in productie, ook al sprak Opel over een groot productiepotentieel. Misschien moet de Opel RAK e Concept juist nu in productie, want de vraag naar goedkope individuele mobiliteit is groter dan ooit.
RAK e debuteerde in 2011
De Opel RAK e Concept debuteerde in 2011 op de 64ste editie van de Frankfurt International Motor Show. Deze autoshow kennen we ook als de IAA van Frankfurt. De naam ‘RAK e’ is een verwijzing naar de revolutionaire raketauto in de vorige eeuw van Fritz von Opel. In 1928 katapulteerde RAK 2 de kleinzoon van oprichter Adam Opel naar een topsnelheid van 228 km/u. De ‘e’ staat niet alleen voor elektrisch, maar ook voor ‘experimenteel’.
Efficiëntie meten in euro’s
Voormalig Opel CEO Karl-Friedrich Stracke vertelde tijdens de wereldpremière in Frankfurt het volgende: “We willen elektrische voertuigen ontwikkelen die zich iedereen kan veroorloven, ook jongeren. De RAK e oogt cool en heeft een groot productiepotentieel. In de toekomst zal de efficiëntie worden gemeten in euro’s, niet in liters per 100 km; vandaag presenteren we met trots onze ‘auto van 1 euro’.”
Synthetisch materiaal
De lichtgewicht, elektrische Opel RAK e is gebaseerd op een stalen spaceframe-structuur onder een huid van conventioneel synthetisch materiaal. Dit zorgt voor een hoog veiligheidsniveau en voor een betaalbare prijs. Opel vermijdt bewust het gebruik van dure composietmaterialen in zijn lichtgewicht ontwerp, om elektrische mobiliteit voor zoveel mogelijk mensen betaalbaar te maken, ook voor jongeren. De RAK e Concept zou met een topsnelheid van 45 km/u ook geschikt zijn voor 16-jarigen.
380 kilogram
De RAK e weegt slechts 380 kilogram, haalt een topsnelheid van 120 km/u en heeft een draaicirkel van 5,5 meter. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt minder dan 13 seconden. De elektromotor heeft een piekvermogen van 49 pk en een constante output van 14 pk. Dankzij de 5 kWh batterij is 100 kilometer rijden mogelijk.
Slechts 119 cm hoog
Met een lengte van ongeveer drie meter en een hoogte van 119 cm biedt de aerodynamische Opel RAK e emissievrij rijden tegen minimale gebruikskosten. Na drie uur opladen van de accu tegen een kostprijs van ongeveer één euro, heeft de experimentele auto een actieradius van maximaal 100 km. Dit is het resultaat van de combinatie van een laag gewicht, een minimaal frontoppervlak, een lage rolweerstand en zeer efficiënte elektrische aandrijving.
Citroën doet het
Binnen Groupe PSA neemt Citroën de elektrische AMI in productie. Een elektrische tweezitter met een topsnelheid van 45 km/u en een vanafprijs van ongeveer 7.000 euro. Moet Opel een soortgelijk voertuig in productie nemen? De RAK e Concept is dan direct de perfecte kandidaat.
45km!!+ Nog betere batterij.!! +/- €7000,00!! En verder……?
Dit soort initiatieven is het gewoon écht hoogste tijd voor. Dan wel gewoon de versie welke mee kan in het gewone verkeer. Leuk die 45 km/u brommobiel versie maar denk in NL niet echt een markt voor…
Ik zeg laat maar komen. VAG had destijds ook een dergelijk initiatief in de vorm van de Audi Urban concept :
https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-urban-concept-189
Wellicht dat zij dan ook ineens het💡zien …😉🙂