Elektrische Nissan Ariya komt in vijf verschillende versies
Volledig elektrische crossover van Nissan
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Daar is ie dan, de eerste volledig elektrische crossover van Nissan. Hij heet Nissan Ariya. De auto wordt gebouwd op een volledig nieuw EV-platform, dat is ontwikkeld door de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. De auto luidt een nieuw tijdperk in voor Nissan, vandaar dat de Japanse autofabrikant ook zijn logo heeft opgefrist.
Grote verwachtingen
De nieuwe Ariya komt boven de Leaf in het EV-programma van Nissan. De Japanse autobouwer heeft wereldwijd grote verwachtingen van het model. Nissan ziet deze Ariya namelijk als gamechanger, als hét model dat een nieuw tijdperk van Nissan in zal luiden.
Alles is nieuw
Eigenlijk is alles aan de Ariya noemenswaardig. De SUV heeft als eerste de nieuwe designtaal van Nissan. Toekomstige Nissan-modellen nemen diverse designkenmerken over. Daarnaast geeft ook de interieuropzet van de Ariya een voorproefje van op stapel staande modellen.
Nieuw logo van Nissan
En we hadden hem al genoemd: het nieuwe logo van Nissan. Die debuteert op de Ariya. Opnieuw staat de merknaam ‘Nissan’ centraal. De elektrische voertuigen van Nissan krijgen een exclusief verlicht logo dat wordt verlicht door 20 LED-lampjes, een subtiele knipoog naar het aantal jaren tussen het uitgaande en dit nieuwe logo.
Vijf verschillende versies
Maar laten we allereerst even de rapportcijfers van de Ariya benoemen, want daar zit je als consument natuurlijk op te wachten. Er komen voor de Europese markt vijf verschillende versies. Het gaat om de volgende modellen:
Ariya (2WD) 63 kWh
Accucapaciteit: 65 kWh
Bruikbare accucapaciteit: 63 kWh
Vermogen: 160 kW (218 pk)
Koppel: 300 Nm
0-100-tijd: 7,5 seconden
Topsnelheid: 160 km/u
Actieradius: 360 km (WLTP, voorlopige cijfers)
Ariya (2WD) 87 kWh
Accucapaciteit: 90 kWh
Bruikbare accucapaciteit: 87 kWh
Vermogen: 178 kW (242 pk)
Koppel: 300 Nm
0-100-tijd: 7,6 seconden
Topsnelheid: 160 km/u
Actieradius: 500 km (WLTP, voorlopige cijfers)
Ariya (4WD – e-4ORCE) 63 kWh
Accucapaciteit: 65 kWh
Bruikbare accucapaciteit: 63 kWh
Vermogen: 205 kW (279 pk)
Koppel: 560 Nm
0-100-tijd: 5,9 seconden
Topsnelheid: 200 km/u
Actieradius: 340 km (WLTP, voorlopige cijfers)
Ariya (4WD – e-4ORCE) 87 kWh
Accucapaciteit: 90 kWh
Bruikbare accucapaciteit: 87 kWh
Vermogen: 225 kW (306 pk)
Koppel: 600 Nm
0-100-tijd: 5,7 seconden
Topsnelheid: 200 km/u
Actieradius: 460 km (WLTP, voorlopige cijfers)
Ariya (4WD – e-4ORCE) 87 kWh Performance
Accucapaciteit: 90 kWh
Bruikbare accucapaciteit: 87 kWh
Vermogen: 290 kW (394 pk)
Koppel: 600 Nm
0-100-tijd: 5,1 seconden
Topsnelheid: 200 km/u
Actieradius: 400 km (WLTP, voorlopige cijfers)
Grootste range
Dat zijn de cijfers per versie. Wie de grootste range wenst, moet kiezen voor de Ariya 87 kWh met tweewielaandrijving. Staat er e-4ORCE op de achterkant, dan heeft de Nissan twee elektromotoren. De e-4ORCE-technologie zorgt voor een uitgebalanceerde vermogensverdeling over de vier wielen. Het trekvermogen bedraagt maximaal 1.500 kilogram.
Drie rijmodi
Er is keuze uit drie rijmodi, te weten Standard, Sport en ECO (e-4ORCE-modellen hebben de extra modus Snow). Met deze modi kan de bestuurder het rijgedrag aanpassen op de eigen voorkeuren en de omstandigheden.
Andere kenmerken
Nissan: “De zeer sterke carrosseriestructuur en supersnel reagerende tandheugelstuurinrichting van de Ariya maken onmiddellijke stuurreacties mogelijk. Tegelijkertijd zorgt de 50:50 gewichtsverdeling tussen voor en achter – mogelijk gemaakt door de lage positie van de batterij – voor een voorspelbaar gedrag in alle soorten bochten. Ook de vlakke, aerodynamische onderzijde helpt draagt bij aan een stabiele rit. Dankzij de kleine draaicirkel is de Nissan Ariya niet alleen geschikt voor de snelweg, maar ook voor smalle straten en parkeren.”
Oplaadtijden Nissan Ariya
De Nissan Ariya is te rijden met one pedal driving en wint tijdens afremmen ook energie terug. Daarnaast is de crossover geschikt voor snelladen, waarbij in Europa gebruikt wordt gemaakt van Combined Charging System (CCS). De Nissan Ariya 63 kWh-versies worden geleverd met een 7,4 kW-lader voor thuisgebruik, de 87 kWh heeft een 22 kW 3-faselader voor thuisladen. De Ariya is ook geschikt voor snelladen tot 130 kW.
Rijhulpsystemen
De Nissan Ariya is uitgerust met diverse rijhulpsystemen, zoals een 360-graden camera (Intelligent Around View Monitor), een botspreventiesysteem (Intelligent Forward Collision Warning en Intelligent Emergency Braking) alsook Rear Automatic Emergency Brake dat de auto automatisch afremt indien de bestuurder tijdens het achteruit rijden een persoon of object over het hoofd ziet.
Afmetingen
De Ariya is 4.595 mm lang, 1.850 mm breed en 1.660 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.775 mm. Het gewicht varieert van 1.800 tot 2.300 kilogram. De bagageruimte bedraagt 468 liter voor de 2WD-versie en 415 liter voor de 4WD-variant. Standaard staat de Ariya op 235/55 R19-banden. Optioneel levert Nissan 255/45 R20-schoeisel.
Kleuren
Nissan levert de Ariya in zes tweekleurencombinaties, elk met een zwart dak. Nissan levert ook vier kleuren met één kleur. Noemenswaardig is de kleur Akatsuki: een tweekleurig Copper-exterieurkleurpakket. De combinatie van koperkleur met een zwart dak moet de carrosserielijnen extra benadrukken.
Interieur
De instelbare middenconsole kan naar individuele voorkeur van de bestuurder worden verplaatst en de instelling kan worden opgeslagen in het bestuurdersprofiel. Bij een volgende rit wordt alles dan automatisch ingesteld. Op de console zit een nieuwe transmissiehendel. De vlakke vloer – dankzij de plaatsing van de batterij onderin het chassis – en de slanke Zero Gravity-stoelen zorgen voor veel beenruimte.
Capacitieve haptische schakelaars
Er zijn geen knoppen en schakelaars zoals die te vinden zijn in conventionele auto’s. Primaire functies van de klimaatcontrole zijn geïntegreerd in het centrale deel van het dashboard, in de vorm van ‘capacitieve haptische schakelaars’. Deze virtuele schakelaars bieden hetzelfde gevoel als mechanische schakelaars, doordat ze trillen als ze worden aangeraakt. Ze verschijnen alleen wanneer de auto is ingeschakeld.
‘Hey Nissan of ‘Hello Nissan’
Onder het midden van het dashboard zijn een centraal opbergvak en een uitvouwbaar blad geplaatst. Het uitschuifbare tafelontwerp vormt het interieur om tot een mobiele werkruimte. De beeldscherm-interface bestaat uit een 12,3-inch instrumentenmonitor en een centraal geplaatst 12,3-inch beeldscherm. Door ‘Hey Nissan of ‘Hello Nissan’ (voorlopig alleen beschikbaar in het Engels) te zeggen kunnen inzittenden voertuiginformatie opvragen of bijvoorbeeld de route aanpassen, inclusief zoeken naar interessante bestemmingen.
Andon-verlichting
Het volgende willen we ook even noemen: Andon (行燈) en Kumiko (組子). Andon is een Japanse papieren lantaarn die een zachte gloed produceert en wordt gebruikt om huizen te verlichten. Andon dateert uit de tijd van de samurai. De lantaarn bestaat uit een houten frame met daaromheen een dun stuk gespannen papier. Een kaars – die binnen het frame is geplaatst – geeft een warm licht dat de omgeving accentueert. Nissan heeft zich voor de sfeerverlichting laten inspireren op andon-verlichting.
Kumiko
En dan hebben we nog Kumiko. Dit is een traditionele Japanse techniek die wordt aangetroffen in houtbewerking. Kumiko is een complex, fraai geometrisch patroon dat al eeuwenlang wordt gebruikt. Een nieuw ontwikkeld Kumiko-patroon is te zien op het ‘schild’ vooraan de auto die de traditionele grille van een benzineauto vervangt. Kumiko is ook in de Nissan Ariya toegepast om de gloed van de andon-verlichting te omsluiten.”
Begin 2021
Meer details over de beschikbaarheid en prijzen van de Nissan Ariya in Europa zal in de komende maanden bekend worden gemaakt. De marktintroductie vindt begin 2021 plaats.
Nog geen reacties