Elektrische Jaguar Vision Gran Turismo SV bestaat echt!
Speciaal ontwikkeld voor racegame Gran Turismo
De nieuwe Jaguar Vision Gran Turismo SV is wat je noemt extreem. De elektrische auto is speciaal ontwikkeld voor de racegame Gran Turismo, maar toch heeft Jaguar hem ook op ware grootte gebouwd. Hij bestaat dus echt.
Historisch verantwoord
De Jaguar Vision GT SV is een eerbetoon aan zijn illustere voorgangers. Dat is niet alleen te zien aan de talloze designdetails die daaraan refereren, maar ook aan de bestickering, die verwijst naar memorabele momenten in de racehistorie van Jaguar, zoals het Le Mans-debuut van de legendarische C-type in 1951 en D-type in 1954. Ook de vorm van de spatborden zijn geïnspireerd op die van de C-type en D-type.
Vier elektromotoren
Onder de gestroomlijnde, lichtgewicht composiet carrosserie liggen vier elektromotoren die ontworpen zijn door Jaguar Racing en Jaguar SV. Het gecombineerde vermogen en koppel bedraagt 1.400 kW (1.903 pk) en 3.360 Nm. Elk wiel heeft zijn eigen elektromotor en een eigen 1-trapstransmissie. Die is niet alleen extra sterk gemaakt om het extreem hoge koppel te kunnen weerstaan, maar ook extra licht en met minimale inwendige wrijving voor maximale efficiency, om zodoende een topsnelheid van 410 km/u mogelijk te maken. De acceleratie van 0-96 km/u bedraagt slechts 1,65 seconden.
Uitklapbare achterspoiler
De uitklapbare achterspoiler is de meest effectieve aerodynamische voorziening die voor de Jaguar Vision GT SV is ontwikkeld. Deze spoiler is geïnspireerd op die van de iconische langeafstandsracers van Jaguar, zoals de XJR-14. De vleugel is ontworpen als integraal onderdeel van de carrosserie, die daarbij ‘samensmelt’ met de achterste heupen. Afhankelijk van de snelheid komen twee beweegbare delen automatisch omhoog om extra neerwaartse druk te leveren. Zodra die niet meer nodig is, klappen ze weer in om de luchtweerstand te verminderen. Als gevolg hiervan heeft de Jaguar Vision GT SV een voor een raceauto opmerkelijk lage luchtweerstandscoëfficiënt van Cw 0,398, terwijl de vleugel ook 483 kilogram aan neerwaartse druk levert bij een snelheid van 322 km/u.
Ook met interieur
De ongeëvenaarde rijervaring wordt verder versterkt door het typerende race-interieur met alle instrumenten en de qua weerstand perfect aanvoelende bedieningselementen op de ideale positie. In de cockpit is elk onderdeel met absolute precisie vervaardigd van geavanceerde lichtgewichtmaterialen, waaronder de nieuwe TYPEFIBRE-stoffen voor de twee fraai gevormde composietstoelen. TYPEFIBRE is een innovatief, hoogwaardig materiaal dat door Jaguar is ontwikkeld als lichter alternatief voor leder, met uitstekend comfort en dito duurzaamheid. De TYPEFIBRE-stoffen worden door Jaguar Racing getest in de Jaguar I-TYPE 5 tijdens het zevende seizoen van het ABB FIA Formule E-kampioenschap.
Nog geen reacties