WALKAROUND: Elektrische BMW i4 en BMW iX3 – AutoRAI TV
Exclusief: twee conceptcars in Nederland
4 jun 2020, 12:03 •
Autonieuws
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In een speciale Closed Room in Rijswijk krijgt AutoRAI.nl/ZERauto.nl een heuse private show van BMW. Het merk onthult voor onze neus de BMW i4 en BMW iX3, twee volledig elektrische modellen die binnen afzienbare tijd op de markt komen. AutoRAI.nl-redacteur Bart Oostvogels neemt je mee en vertelt je alles wat je moet weten over deze twee batterij-elektrische BMW-modellen.
BMW Concept iX3 en de BMW Concept i4
Dat de BMW Concept iX3 en de BMW Concept i4 in Nederland zijn, is heel bijzonder. Het is zelfs een wereldprimeur. De geplande onthulling van deze bijzondere modellen op de Autosalon van Genève in maart kon niet door gaan door uitbraak van het coronavirus. Beide BMW-modellen komen nu uit München speciaal naar Nederland.
Elektrische BMW i4 en BMW iX3 – WALKAROUND – AutoRAI TV
Exclusieve foto’s
Feiten BMW iX3
- De iX3 is de eerste volledig elektrische SUV van BMW.
- De BMW iX3 krijgt een actieradius van meer dan 440 kilometer (WLTP).
- Lithium-ion accupakket van 80 kWh waarvan 74 kWh bruikbaar is
- De elektromotor van de BMW iX3 heeft een maximumvermogen van 286 pk met een maximumkoppel van 400 Nm.
- De elektromotor in de BMW iX3 drijft de achterwielen aan.
- BMW kijkt net als bijvoorbeeld Mazda naar het complete CO2-plaatje en bestempelt een batterij-elektrische auto ook absoluut niet als CO2-vrij. De werkelijke ecologische voetafdruk van elektrische voertuigen wordt soms in twijfel getrokken, vooral in markten waar het percentage groene energie in het publieke energienetwerk nog laag is. BMW kijkt naar de CO2-impact gemeten over de gehele levenscyclus van het voertuig, dus vanaf de winning van de grondstoffen via de toeleveranciers, de productie, de fase van het gebruik tot aan de recycling.
- De iX3 komt eind 2020 op de markt. De levering in Nederland start naar verwachting begin 2021.
- Power of Choice: de klant bepaalt welke aandrijflijn gewenst is: benzine, diesel, plug-in hybride of batterij-elektrisch. BMW neemt waterstoftechnologie in 2022 in productie.
- De productie van de BMW iX3 is in handen van de joint venture BMW Brilliance Automotive in Shenyang, gelegen in China.
Feiten BMW Concept i4
- Deze volledig elektrische BMW Concept i4 gaat in 2021 in productie. Dat is sneller dan je denkt en dat is ook precies de reden waarom deze BMW Concept i4 al heel productierijp oogt.
- Zie de BMW i4 als de elektrische variant van de nieuwe BMW 4 Serie Gran Coupé die BMW later voorstelt.
- De serieproductie van de nieuwe BMW i4 start in 2021 in München.
- Ongeveer 90 procent van de bestaande productieapparatuur in de carrosseriewerkplaats kan volgens BMW voor het productieproces worden gebruikt of aangepast om de BMW i4 te produceren. De resterende 10 procent – in het bijzonder de machines die worden gebruikt voor het bouwen van de structuur van de achterzijde – zal nieuw worden gebouwd.
- BMW Group investeert ongeveer zo’n 200 miljoen euro in de fabriek in München om de productie van de BMW i4 te realiseren.
- De auto krijgt een actieradius tot 600 kilometer (WLTP), mogelijk gemaakt door een 80 kWh lithium-ion accupakket van ongeveer 550 kilogram.
- De elektromotor produceert maximaal 530 pk. Dat is genoeg vermogen voor een 0-100-tijd van zo’n vier seconden en een topsnelheid van meer dan 200 km/u. Haast BMW M4-prestaties.
- Nieuwe grille, ook toegepast op de 4 Serie Coupé.
- De productieversie van de BMW i4 krijgt net als de Concept i4 een forse nierengrille. Bij het studiemodel is ie in zwart uitgevoerd en natuurlijk gesloten, omdat een elektromotor minder koeling nodig heeft. De grille is uitgerust met verschillende sensoren. Let ook op het nieuwe logo van BMW. Bij de Concept i4 is dat logo transparante uitgevoerd.
- De BMW Concept i4 heeft verder nog drie verschillende Experience Modes van het BMW Curved Display. Deze modi maken het voor gebruikers mogelijk om de verschillende facetten van de elektrische aandrijving te ontdekken.
- Deze modi bieden een blik vooruit op de vormgeving van de volgende generatie bedieningssysteem voor BMW modellen vanaf 2021.
- Er is keuze uit ‘Core’, ‘Sport’ en ‘Efficient’, elk met een eigen weergavestijl.
Nog geen reacties