Elektrische bestelauto’s: weinig volume ondanks subsidies
Eind van de zomer arriveert de elektrische e-NV200 van Nissan in ons land. De elektro-auto is er als besteller en als personenwagen (taxi). Het is een interessant avontuur waar Nissan zich in begeeft. De totale verkoop van elektrische bestelauto’s bedraagt in 2014 gemiddeld tien stuks per maand. De totale populatie elektrische taxi’s in Nederland bedraagt 54.
In 2012 reden er 494 elektrische bestellers in ons land. Een jaar later waren dat er 669. En eind mei staat de teller op 719 stuks. Geen aantallen om van te duizelen. Mogelijk ligt het verkoopvolume laag door het geringe aanbod, naast de Renault Kangoo Z.E. is er de Ford Connect en dan is dat het wel. Wel zijn er stevige financiële voordelen, want Nederland wil graag de dieselende bestellers uit de steden krijgen. Gemeentes als Amsterdam en Rotterdam hebben er wel 5.000 euro voor over als een ondernemer kiest voor een elektrische bedrijfswagen. De gecombineerde subsidies (landelijk en lokaal) op elektrische bestelwagens en taxi’s ligt tussen de 3.000 en 10.000 euro.
Weinig tegenspel
Nissan heeft dus weinig tegenspel van andere merken en volop steun van overheden. De elektrische besteller komt bovendien beslagen ten strate. Laadvermogen en laadvolume zijn gelijk aan de traditionele versie met diesel- of benzinemotor. De elektrische techniek van de Leaf heeft zich afdoende bewezen. Het prijskaartje verschilt wel: de elektro-besteller is er vanaf 25.730 euro (exclusief BTW en inclusief accu). Bij de personenwagenversie stijgt de prijs tot meer dan 30.000 euro (exclusief BTW en inclusief accu).
Da’s een heel verschil met het tarief van 12.575 euro voor de bestelauto met benzinemotor of 13.875 euro voor de diesel. Het verschil van ruim 13.000 euro moet de ondernemer terugverdienen met lagere exploitatielasten. De onderhoudskosten liggen 40% lager en de energiekosten zelfs 60% – stelt de fabrikant. Het is voor deze ondernemers flink rekenen om op een besparing uit te komen. De subsidieregelingen geven het rekenwerk een duwtje de goede richting uit. Nissan maakt het makkelijk: op www.evsubsidies.nl is te zien welke voordelen er zijn. Ben je bijvoorbeeld zzp’er in Amsterdam dan betaal je voor de e-NV200 nog niet de helft van het oorspronkelijke bedrag. En dan is het maximaal profiteren van de lagere gebruikskosten.
In ons land worden per jaar gemiddeld 52.000 bestelauto’s per jaar verkocht. Uitgaande van het Europese cijfer dat 35% per dag maximaal 120 kilometer rijdt, ligt de markt waar zich op richt op pakweg 18.000 tot 20.000 voertuigen per jaar. De 2 taxi’s per maand maar even niet meegerekend.
Nog geen reacties