“Elektrische auto’s zijn altijd schoner”
Zelfs als een plug-in hybride uitsluitend op brandstof rijdt, is de uitstoot van CO2, stikstof (NOx) en fijnstof lager dan bij een conventionele auto. Dat is een van de vele uitkomsten van het project ‘Rotterdam Test Elektrisch Rijden’, dat na een jaar uitvoerig onderzoek is afgerond.
Het onderzoeksproject ‘Rotterdam Test Elektrisch Rijden’ richtte zich op het verbruik en het gebruik van elektrische en plug-in hybride voertuigen uit de wagenparken van Gemeente Rotterdam, netbeheerder Stedin en energiebedrijf Eneco. Nooit eerder werden zoveel elektrische voertuigen (75) en oplaadpunten (129) zo lang gemonitord (1 april 2012 – 1 april 2013). De directeuren van de drie partners, Stedin (Henk Blom), Eneco (Barth de Klerk) en Gemeente Rotterdam (Tom Boot) hebben dinsdag 2 juli de uitkomsten van ‘Rotterdam Test Elektrisch Rijden’ overhandigd aan wethouder Alexandra van Huffelen (Duurzaamheid) van de gemeente Rotterdam.
Gehele keten
De uitstoot van elektrische voertuigen en auto’s met een verbrandingsmotor is vergeleken over de gehele keten. Voor elektrische auto’s zijn de emissies van de elektriciteitsproductie bepaald op basis van de daadwerkelijke Nederlandse energiemix. Dat geeft voor elektrische voertuigen een ongunstiger maar realistischer beeld dan wanneer met 100 procent groene stroom gerekend zou zijn. Zelfs dan winnen de elektrische voertuigen het van conventionele auto’s.
45 Gb aan gegevens
Het project ‘Rotterdam Test Elektrisch Rijden’ leverde een schat aan informatie op. Zo is gebleken dat de resultaten van de plug-in hybrides sterk worden beïnvloed door het laadgedrag van gebruikers en dat met het juiste laadgedrag veel milieuwinst is te boeken. Ook over de ingezette voertuigen, de kosten van elektrisch rijden en de ervaringen van gebruikers is veel informatie verzameld. Uiteindelijk werd ruime 45 Gb aan meetgegevens verzameld en geanalyseerd.
Nog geen reacties