Hebben elektrische auto’s binnenkort een range van 1.000 kilometer?
EMBATT: over drie jaar eerste tests met nieuwe accu's
Elektrische auto’s met een actieradius van 1.000 kilometer lijken nog toekomstmuziek. Toch zijn ze sneller werkelijkheid dan je denkt, stellen onderzoekers van het Duitse Fraunhofer Instituut en Systems IKTS. Deze partij ontwikkelt onder de naam EMBATT nieuwe, slimmere batterijen.
door: Jolanda van den Berg
Accu anders vormgeven
De elektrische auto’s die nu op de weg rijden halen bij lange na de 1.000 kilometer niet. Dat komt doordat de batterij veel ruimte inneemt. Door de accu anders vorm te geven, hopen de onderzoekers van EMBATT de batterij veel krachtiger te maken. De eerste resultaten zijn hoopgevend.
EMBATT: stapelen met batterijen
Afhankelijk van het model, zijn elektrische auto’s voorzien van honderden tot wel duizenden batterijcellen. Die hebben allemaal een eigen behuizing en bedrading nodig en worden aangestuurd door sensoren. Dit kost enorm veel ruimte. Verder worden er telkens elektrische weerstandjes gecreëerd bij het aan elkaar koppelen van de cellen.
Eerste tests auto’s in 2020
De onderzoekers van EMBATT lossen het ruimtegebrek op door lithiumbatterijen op elkaar te stapelen, net als bij brandstofcellen. Hierdoor is er ruimte voor meer batterijcellen. Bovendien is er minder contact tussen de diverse cellen. Hiermee is de elektrische weerstand een stuk minder. ‘Met onze nieuwe indeling hopen we een actieradius van 1.000 kilometer te bereiken’, vertelt Mareike Wolter, Project Manager bij Fraunhofer IKTS. ‘Het nieuwe ontwerp is succesvol getest in het laboratorium.’ In 2020 moeten de eerste tests met de nieuwe accu’s plaatsvinden.
Nog geen reacties