Elektrische automarkt: tussen beloven en gewoon doen
Nissan Leaf + BMW + Snelladers
Een week voordat vooral de Duitse merken op de IAA met hun veelbelovende stekkerauto’s konden pronken, trok Nissan het doek van de nieuwe Leaf. Geen conceptauto of studiemodel voor op een show, maar doodleuk de tweede generatie die volgende maand in de showroom staat.
Nissan Leaf
De grotere batterij (40 kWh) van de nieuwe Leaf rekt het theoretische NEDC-bereik op van 250 tot 378 km. Daarmee rijdt de elektrische Nissan twee keer verder dan de allereerste uitvoering.
500 km bereik
Naast de nieuwe batterij biedt de Leaf zo’n beetje alle beschikbare Nissan-snufjes. Zoals autonoom rijden binnen een rijbaan (ProPILOT), automatisch parkeren en het Saftey Shield met Around View Monitor. Nissan kondigde een versie aan met meer vermogen en een grotere batterij, waarschijnlijk 60 kWh. Dan groeit het rijbereik tot 500 km. Tevens gaat het gerucht dat de fabrikant op de komende Tokyo Motor Show een elektrische SUV presenteert op basis van de nieuwe Leaf.
25 modellen in 2025
BMW belooft komende 8 jaar 25 modellen met elektrische aandrijftechniek, waarvan 12 stuks helemaal elektrisch. Vanaf 2020 maakt Jaguar Land Rover alle auto’s met elektrische aandrijving. Mercedes-Benz komt naar de IAA met 3 elektrische studiemodellen uit de nieuwe EQ-lijn. In 2025 wil de fabrikant 10 volledig elektrische modellen aanbieden. En Volkswagen toont nieuwe studiemodellen van de dit jaar onthulde elektrische I.D. lijn. Vanaf 2020 moet de nieuwe lijn in productie zijn.
Bebording snelladers
Het wordt dringen aan de openbare laadpalen, waarvan er nu 30.000 zijn in ons land, rapporteert Berk Klerk, voorzitter van het Formule E-team. Het aantal is ruimschoots verdubbeld sinds 2015, maar met de groei van het aanbod EV’s, zal de druk op laadvoorzieningen toenemen. Desondanks blijkt het in ons land nog altijd niet gelukt de snellaadstations langs de snelwegen op de bebording aan te geven.
Nog geen reacties