Elektrische autofabrikanten op de energiemarkt
Advertorial – Vorige week werd bekend dat Eneco als eerste in de Benelux het nieuwe product van Tesla gaat verkopen. De Powerwall. Een accu die duurzaam opgewekte energie opslaat, dat op een ander moment gebruikt kan worden. Opmerkelijk is dat niet energiemaatschappijen, maar autofabrikanten als Tesla, BMW en Mercedes met dit product op de markt komen. Of toch niet?
Er is al veel over te doen geweest dit jaar. Tesla die met een accu voor energieopslag komt. Ook BMW en Mercedes zijn in ontwikkelfase. Is het vreemd dat juist autofabrikanten met dit product komen in plaats van energiemaatschappijen? Eigenlijk niet. Autofabrikanten die zich op de elektrische markt begeven hebben al jaren te maken met accu’s en de opslag van energie. In elektrische en hybride auto’s weliswaar. Nu wordt die kennis uitgebreid naar de meterkast van de consument.
Thuisaccu versus auto accu
Zowel een hybride auto als een volledig elektrische auto heeft een accu om elektriciteit van de verbrandingsmotor of het oplaadsysteem op te slaan. Het principe is dus gelijk. Gewonnen energie wordt opgeslagen in een accu om op een later moment te gebruiken. Huishoudens met zonnepanelen en een elektrische of hybride auto voor de deur, hebben een thuisaccu op termijn dan misschien niet eens nodig. Met doorontwikkelingen in de auto-industrie zou de accu in de auto in de toekomst mogelijk kunnen dienen als thuisaccu. De auto accu voorziet het huishouden van de nodige stroom.
Salderen
Een thuisaccu waarmee opgeslagen energie op een later moment gebruikt kan worden is relatief duur in aanschaf. In Nederland ruim 3.500 euro. Zolang de salderingsregeling van kracht is wordt deze investering moeilijk terugverdiend. Met salderen wordt er geen energiebelasting over het terug geleverde deel betaald. Dit bedraagt ongeveer 50 procent van de energiekosten. Vanaf 2020 wordt de salderingsregeling echter versobert. Het belastingvoordeel gaat omlaag of valt mogelijk helemaal weg. Op dat moment wordt een thuisaccu, of mogelijkerwijs energie via de auto interessant. Een besparing tot honderden euro’s is dan mogelijk. De leveringskosten van energie en daarmee de hoge belastingen daarop zullen gaan dalen.
Bron: UnitedConsumers
Nog geen reacties