‘Elektrische auto is niet de oplossing’
Is de elektrische auto eigenlijk wel de meest ideale oplossing voor milieuproblematiek in stedelijke gebieden? Consultant Nicolas Meilhan van het Amerikaanse consultancybureau Frost & Sullivan denkt van niet en adviseert overheden om juist zware en grote auto’s aan te pakken. Hoe lichter de auto, hoe beter voor het milieu.
CO2-uitstoot
Zo’n vijftig jaar geleden woog de gemiddelde Franse auto 758 kilogram, nu is dat 1.266 kg. Hoe zwaarder een brandstofauto is, hoe meer brandstof deze verbruikt en CO2 er wordt uitgestoten. Volgens Meilhan kan deze problematiek pas echt worden aangepakt als lokalen overheden gaan selecteren en belasten op gewicht. “Veel mensen denken dat de elektrische auto de perfecte stadsauto is. De waarheid is dat de EV alleen het probleem van lokale CO2-uitstoot oplost. De parkeerproblematiek en fileproblemen worden er niet mee aangepakt. Als overheden echt wat willen verbeteren aan stedelijke mobiliteit, dan moet er een verbod komen van auto’s boven de 500 kg. Of wat dacht je van de promotie van fietsen, de meest eenvoudige manier van transport in een stad.”
Gewicht auto
Overheden en fabrikanten moeten volgens Meilhan focussen op de initiatieven om auto’s in gewicht en omvang te doen afnemen. Pas daarna zou er moeten worden nagedacht over het elektrificeren van de auto’s. Meilhan: “De ideale stadsauto van de toekomst is licht, klein en pas daarna elektrisch. Als je een succesvolle EV wilt produceren, zuk je ook een kleine batterij moeten gebruiken. De gemiddelde afstand die mensen in de stad dagelijks afleggen, is maximaal 60 km. Een grote, zware sterkere batterij is daarom complete onzin. Fabrikanten kunnen beter een kleine, lichte batterij plaatsen en een range extender inbouwen. Dat is praktischer en duurzamer voor wie incidenteel langere afstanden aflegt.”
Financiële prikkels
“De ideale, duurzame stadsauto is niet persé elektrisch”, zegt Meilhan. “Met de subsidies van overheden en overige financiële prikkels, kun is het onmogelijk om de gehele bevolking elektrisch te laten rijden, liefst in een lichte en kleine stadsauto. Daar zijn de beschikbare bedragen veel te klein voor. Om echt grote stappen te zetten, moeten overheden meer belasting heffen op zware auto’s en bijvoorbeeld parkeren in de stad stukken duurder maken. Ook zouden lichte auto’s privileges moeten krijgen, zoals toegang tot busbanen.
Nog geen reacties