Elektrisch Handboek voor Groentjes (4): ‘Hoe veilig is de EV?’
Incidenten accu
Er zijn twee redenen waarom de elektrische auto extra aandacht krijgt wat betreft de veiligheid: het accupakket en het gevaar voor voetgangers vanwege het gebrek aan motorgeluid. De extra zorg om de veiligheid van de accu is mede ontstaan naar aanleiding van een aantal incidenten met lithium-ion accupakketten van de Chevrolet Volt in Amerika. Hierbij vatte een Volt vlam, enkele weken na een crashtest. Dat ongeluk veroorzaakte onrust bij Volt-bezitters en resulteerde uiteindelijk in een onderzoek van de ‘National Highway Traffic Safety Administration’(NHTSA). De uitkomst van het onderzoek was positief voor de elektrische auto. Er is geen aantoonbaar bewijs gevonden dat de accupakketten van de Chevrolets Volt, na een crash, een verhoogd risico op brand hebben. Een elektrische auto is volgens de organisatie niet meer of minder gevaarlijk dan auto’s met een verbrandingsmotor. De NHTSA geeft wel aan dat de elektrische auto onderdelen bevat die extra aandacht vragen. De organisatie zal daarom in de toekomst strenger toezicht houden op de veiligheid van accu-pakketten. Chevrolet besloot na het incident om het accu-gedeelte beter te beveiligen tegen zijdelingse impact. Ook voerden de Amerikanen een aanpassing door waardoor de koelvloeistof na een aanrijding niet bij de accu kan komen.
Onderzoek EV
Uit de diverse onderzoeken naar de veiligheid van elektrische auto’s is, naast de accu, vooral de veiligheid voor andere verkeersdeelnemers punt van aandacht. Omdat de elektrische auto onder de 20 km/u weinig geluid maakt, horen voetgangers en fietsers de auto’s niet aankomen. In het rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) staat de volgende conclusie: “Bij lage rijsnelheden maakt de motor van een elektrisch aangedreven personenauto vrijwel geen geluid. Uit buitenlands onderzoek is bekend dat deze auto’s stil zijn tot ongeveer 20 km/uur. […] Uit Amerikaans onderzoek blijkt weliswaar dat elektrische auto’s op wegen met een lage snelheidslimiet vaker bij ongevallen met voetgangers zijn betrokken dan ‘gewone’ auto’s, maar hierbij is geen correctie doorgevoerd voor de mate van aanwezigheid in het verkeer. Dit is wel noodzakelijk. Immers als elektrische auto’s in stedelijke gebieden twee keer zoveel kilometers maken als gewone auto’s, is een grotere kans op een ongeval statistisch gezien al verklaarbaar. Voor de Nederlandse situatie is het aantal ongevallen met elektrische auto’s te klein om een uitspraak over de ongevalskans te kunnen doen.”
NCAP
Zoals bij elke andere auto test verkeersveiligheid organisatie EuroNCAP EV’s op veiligheid door middel van crashtests. De organisatie beoordeelt auto’s op veiligheid voor volwassenen, kinderen, voetgangers en de kwaliteit van veiligheidssystemen (zoals elektronische rembekrachting). De hoogst haalbare score is 100 procent. Op basis van de uiteindelijke score op deze onderdelen, krijgt de auto een bepaald aantal sterren (maximaal vijf) toegewezen. We vergelijken de EuroNCAP crashtests van een vijftal elektrisch aangedreven auto’s. Dit zijn de Chevrolet Volt en de Opel Ampera, Mitsubishi i-MiEV, Nissan Leaf, Renault Fluence Z.E en de Toyota Prius.
- Chevrolet Volt en Opel Ampera: De Volt en Ampera zijn qua bouw identiek aan elkaar, de twee EV’s scoren dan ook hetzelfde resultaat in de test. Beide auto’s scoren 85 procent op veiligheid voor volwassenen en 78 procent op kindveiligheid. Voor voetgangers zijn beide EV’s opvallend onveilig, met een score van slechts 41 procent. Vooral de voorkant van de motorkap is hier debet aan. Voor het veiligheidssysteem scoren de auto’s 86 procent. Kijk hier voor de tests van de Opel Ampera en de Chevrolet Volt.
- Mitsubishi i-MiEV (gelijk aan Peugeot iOn, Citroen C-Zero):
De i-MiEV scoort slechts vier uit de vijf sterren. Voor de veiligheid voor volwassenen scoort de auto 73 procent, voor kinderen 78 procent, voetgangers (slechts) 48 procent en voor het veiligheidssysteem 86 procent. Klik op de link voor de complete test van de i-MiEV:
- Nissan Leaf: Voor de veiligheid voor volwassenen scoort de auto 89 procent, voor kinderen 83 procent, voetgangers 65 procent en voor het veiligheidssysteem 84 procent. Klik op de link voor de complete test van de Nissan Leaf.
- Renault Fluence Z.E.: De Fluence ZE scoort vier sterren uit vijf. Wat de auto samen met de Mitsubishi i-MiEV de minst beoordeelde auto maakt. Voor de veiligheid voor volwassenen scoort de auto 72 procent, voor kinderen 83 procent, voetgangers 37 procent en voor het veiligheidssysteem 84 procent. Vooral de lage veiligheidsscore voor voetgangers is opvallend, de laagste score uit de vergeleken modellen. De gehele test is hier terug te lezen.
Nog geen reacties