Elektrisch demonteren moet je leren
Niet iedereen kan veilig een elektrische of hybride auto demonteren. Het Nederlandse expertisecentrum voor recycling in de mobiliteitsbranche ARN, erkent dat probleem en vindt dat demonteurs de schoolbanken in moeten.
Demonteren
Na het volgen van de training kunnen deelnemers veilig de accu van een elektrische of hybride auto demonteren. ARN ontwikkelde de training samen met kenniscentrum Innovam. Volgens Rob van der Linden, trainer bij ARN, is de training noodzakelijk, omdat het aantal sloopauto’s met elektrische aandrijving de komende jaren zal toenemen. “Het is belangrijk dat demontagebedrijven beschikken over basiskennis om verantwoord en veilig te kunnen omgaan met dit soort auto’s. Als een autowrak binnenkomt met beschadigde elektrische bedrading moet de demonteur weten wat hij moet doen, het zijn voertuigen met andere aandrijflijnen en hoge voltages van 120 tot 400 volt. Dit vereist specifieke kennis.”
Accu verwijderen
De training bestaat uit één dag en cursisten moeten zich vooraf op de training voorbereiden door middel van een online cursus. De trainingsdag zelf bestaat uit zowel theorie- als praktijksituaties, waarbij de accu’s uit een Honda Civic Hybrid en een Toyota Prius worden veiliggesteld en gedemonteerd. De dag wordt afgesloten met een toets, wie slaagt krijgt een certificaat. Ook de ANWB startte vorig jaar met het geven van trainingen aan technisch personeel. De brancheorganisatie werkt bovendien samen met bergingsbedrijven, schadeherstellers en banden- en reparatiebedrijven als Profile Tyrecenter en Autoglaz, aan een nieuwe veiligheidsnorm voor elektrische auto’s.
Nog geen reacties