Mercedes-Benz EQC 400 4Matic (2019): de eerste indrukken
Deze 11 highlights zijn handig om te weten
De redactie van AutoRAI.nl rijdt deze week met de nieuwe Mercedes-Benz EQC 400 4Matic. De uitgebreide test lees je binnenkort op deze website. Dit kunnen we na de eerste testkilometers alvast melden over de Mercedes-Benz EQC 400 4Matic.
De volledige test van de Mercedes-Benz EQC lezen? Dat kan hier!
Is de nieuwe Mercedes-Benz EQC 400 4Matic ruim voorin?
Het is zeker niet behelpen. De ‘C’ in de naam verklapt dat we hier te maken hebben met een auto van het formaat C-Klasse en GLC. De interieurruimte is vergelijkbaar met deze modellen. Prima dus, ook als je langer bent dan 1,85 meter.
En achterin?
De been- en hoofdruimte achterin zijn uitstekend. De bagageruimte komt neer op 500 liter. Ruim genoeg voor de wekelijkse boodschappen en enkele weekendtassen. De rugleuning van de achterbank kan neergeklapt worden met drukknoppen in de kofferbak. Er ontstaat dan een vlakke laadvloer.
Heeft de Mercedes-Benz EQC 400 4Matic een goede instap?
Zeker! Het is een SUV en daardoor stap je al wat eenvoudiger in. Het dak loopt bovendien pas na de C-stijl af, waardoor je ook achterin makkelijk instapt zonder je hoofd te stoten. De treeplanken zijn volstrekt overbodig. Ze moeten een aerodynamische functie hebben, maar eigenlijk zitten ze gewoon in de weg. Je broek wordt er ook vies van. Gelukkig kun je de EQC ook zonder bestellen.
Hoeveel opbergvakken en bekerhouders zijn er?
Niet veel meer dan bijvoorbeeld in een GLC. Je hebt dus een ruim dashboardkastje, ruime deurvakken voor grotere drinkflessen, een handige opbergruimte in de middentunnel en een opbergruimte in de armsteun op de achterbank.
Is er ook gedacht aan oplaadpunten, zoals USB-poorten?
Zeker, zowel voorin als achterin plaatst Mercedes-Benz zogeheten USB-C-laadpoorten. Ook vinden we 12 volt-aansluitingen. Draadloos je telefoon opladen is mogelijk dankzij de inductielader.
Hoe zit het met de connectiviteit?
De EQC beschikt over het infotainmentsysteem met MBUX. Daardoor geniet je automatisch van de diensten van de digitale persoonlijke assistent die op te roepen is met een uitspraak als ‘Hey Mercedes’. Het systeem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto en is eenvoudig te bedienen. Ook handig is de slimme navigatie die locaties van oplaadpunten in de buurt toont.
Welke veiligheidssystemen zijn leverbaar?
De EQC heeft diverse rijassistentiesystemen, van adaptieve cruise control tot slimme verlichting. Ook rijstrookassistent en een botspreventiesysteem zijn van de partij.
Dit kan er beter
Het zicht rondom kan beter. Je hebt vrij dikke stijlen. Vooral de C- en D-stijl zijn fors. In combinatie met smalle ruiten resulteert dat in beperkt zicht rondom. Camera’s rondom de auto’s compenseren dat beperkte zicht rondom.
Welke motoren staan er op het menu?
Voorlopig staat de EQC alleen als 400 4Matic op de prijslijst. In de toekomst staan er meer varianten op stapel, zoals een variant met meer power.
Hoeveel moet de nieuwe Mercedes-Benz EQC 400 4Matic kosten?
Mercedes-Benz vraagt minimaal 80.995 euro voor de EQC 400 4Matic. Een Audi e-tron begint bij 84.100 euro en een Jaguar I-Pace bij 81.800 euro. De Tesla Model X Standard Range kost 87.100 euro. In 2020 komt BMW nog met de iX3 die een vergelijkbare prijs zal krijgen.
Wanneer kan ik de Mercedes-Benz EQC 400 4Matic kopen bij de dealer?
Per direct. Althans: een bestelling plaatsen is mogelijk maar wie nu pas bestelt moet geduld hebben. Voor 2019 is de EQC al uitverkocht.
Lees de volledige autotest van de nieuwe Mercedes-Benz EQC 400 4Matic binnenkort op ZERauto.nl!
Lees ook: Mercedes-Benz EQC voorlopig uitverkocht
Nog geen reacties