Een elektrische auto importeren, waarop moet ik letten?
Het aanbod elektrische auto’s groeit. De prijs van een nieuwe is echter flink hoger dan een vergelijkbaar model op benzine of diesel. Gebruikt zijn elektrische auto’s inmiddels wel te vinden maar ook dan is de prijs hoger dan een brandstofauto. Importeren van een elektrische auto kan interessant zijn. Een auto importeren uit Duitsland is in de regel goedkoper.
Elektrische auto in trek
Een elektrische auto is best populair. De actieradius van de nieuwste modellen is groot genoeg voor de meeste dagelijkse ritten. Ook komen er steeds meer laadpalen. Het rijden is aantrekkelijk door de lage gebruikskosten. Een elektrische auto heeft immers minder bewegende delen, waardoor het onderhoud goedkoper uitpakt dan bij een diesel- of benzineauto. Elektriciteit kost minder dan brandstof en je profiteert van fiscale voordelen zoals een lagere wegenbelasting of lagere bijtelling als je een elektrische auto van de zaak rijdt.
Elektrisch rijden is geld besparen
Met een doorsnee middenklasse elektrische auto kun je, gerekend over 4 jaar en 15.000 kilometer per jaar, tot wel 3.500 euro besparen ten opzichte van een benzineversie. Elk jaar bespaar je op het gebruik. Dat wordt extra aantrekkelijk door een elektrische auto te importeren. Het verschil in aanschafkosten is dan veel kleiner ten opzichte van een benzineversie. De investering laat zich sneller terugverdienen.
Hoe importeer ik een elektrische auto?
Het importeren van een elektrische auto begint met online speuren naar het aanbod in het buitenland. Kijk niet te ver over de grens en kies bij voorkeur auto’s die relatief dichtbij elkaar staan. Dan kun je op een dag gaan kijken en eventueel proef rijden. Het is verstandig om van te voren te bellen en een afspraak te maken. Dat voorkomt wachttijd en eventuele teleurstelling omdat iemand net een proefrit maakt of omdat de auto al verkocht is.
Kopen van een elektrische auto in het buitenland
Kopen van auto’s in het buitenland betekent importeren en daarvoor gelden spelregels. Betalen is het eenvoudigste, dat werkt voor een elektrische auto in het buitenland niet anders. Rijden is lastiger. Als Nederlander kun je niet zomaar een auto met buitenlands kenteken op je naam zetten en naar huis rijden.
Tijdelijk kenteken
Met een tijdelijk kenteken kun je een elektrische auto uit het buitenland naar huis rijden. Het verkrijgen van dat kenteken is lastig. Het is handiger om de importauto op een auto-ambulance te zetten en vervolgens thuis in Nederland de aanvraag van een kenteken te regelen. Daarvoor moet je naar de RDW
Auto importeren, waarop moet ik letten?
Als de elektrische auto in Nederland is moet je het een en ander organiseren, maar wat?
- Er moet een kentekenonderzoek worden aangevraagd bij het RDW. Die onderzoek of alle voertuiggegevens kloppen en er geen sprake is van een als gestolen gemelde auto. Pas op! Bij schade aan de auto is een extra schadekeuring vereist.
- Er moet een apk komen voor de auto als die vier jaar of ouder is.
- Er moet belastingaangifte gedaan worden voor het bepalen van eventueel resterende BPM. Een elektrische auto is vrijgesteld van BPM en ook van wegenbelasting. Dus betalen van een restant aan BPM is niet aan de orde. De aangifte moet niettemin worden gedaan om een kenteken aan te kunnen vragen.
- Je moet een kentekenplaat laten maken, dit kan pas één week na de belastingaangifte.
- Zonder verzekering mag je de weg niet op, dus moet je er één afsluiten.
Vind je het lastig om dit allemaal zelf te regelen, dan kun je altijd terecht bij importbedrijven.
Nog geen reacties