Duitse offensief elektrische auto krijgt vorm
BMW. Volkswagen. Mercedes-Benz. Smart. De Bundesregierung. Afgelopen weken trad het goed gecoördineerde aanvalsplan in werking: de overheid en de auto-industrie hebben elkaar gevonden in een offensief gericht op de elektrisch auto.
Elektrische Volkswagen
Volkswagen brengt 30 nieuwe auto’s met volledig elektrische aandrijving uit waarvan er rond 2025 2 tot 3 miljoen per jaar verkocht worden. In 2015 leverde Volkswagen rond de 10 miljoen auto’s af, de fabrikant spreekt dan ook over 25% verkoopaandeel. De Duitse automaker gaat de batterijtechniek verder ontwikkelen – de komst van de e-Golf met 36 kWh accu is dus nog maar het begin.
Voor het geplaagde Volkswagen zijn dit stappen binnen het grootste veranderingsprogramma ooit. Elektrisch rijden is daarmee onderdeel van de toekomststrategie voor lange termijn. Sterker nog, elektrische aandrijving krijgt speciale aandacht: de 30 nieuwe modellen worden batterij elektrisch. De Duitse fabrikant verwacht dat in 2025 zo’n 20 tot 25 % van de verkopen volelektrisch zal zijn.
Mercedes-Benz: waterstof
De Wolfsburgse producent staat niet alleen in de ambities. Mercedes-Benz kondigde ook een groen offensief aan. Volgend jaar komt de GLC F-Cell uit met waterstoftechnologie. De fabrikant investeert 14,5 miljard euro in groene tech. Van elk model komt ook een variant met elektrische aandrijftechniek. Niet alleen volelektrisch, zoals VW, maar ook plug-in hybride en waterstof. Daarmee houdt de producent vast aan de koers die meer dan 5 jaar geleden werd uitgezet.
PHEV’s van BMW
BMW pakt ook door: de i3 krijgt een dikkere accu en ontwikkelt plug-ins voor alle belangrijke modellen in het portfolio.
Bundesregierung: het geld
De Bundesregierung steunt het e-offensief – en daarmee de fabrikanten – met de portemonnee. Er komt een subsidieprogramma van 1 miljard euro, waarvan de regering de helft inlegt en de industrie de rest. Met gemiddeld 2.500 euro aanschafpremie per auto moet deze pot de verkoop van 400.000 e-auto’s steunen. Gek genoeg was er enkele maanden eerder nog sprake van 2 miljard euro aan subsidies om 1 miljoen elektrische auto’s op de weg te krijgen.
100% elektrische auto’s vanaf 2030
Om het hele verhaal een extra zet te geven, is aansluitend het idee geopperd om vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s te verkopen in Duitsland. Nou ja, een echt plan is het nog niet, het is eerder een noodzaak om aan de CO2-doelstellingen van 2050 te voldoen. Maar het bericht past mooi in het offensief.
Nog geen reacties