Duitse elektrotechniekbond pleit voor strengere tests elektrische auto’s
Ook voor elektrische fietsen
Jäger deed zijn uitspraken naar aanleiding van de opening van een nieuw batterij- en milieutestcentrum in Offenbach, zo meldt Autohaus Online. Ook pleit Jäger voor een nieuwe, meer geavanceerde veiligheidsstandaard die niet alleen voor motorvoertuigen, maar ook voor elektrische fietsen geldt. Deze fietsen worden naar schatting voor 95 procent zonder veiligheidscertificaat verkocht. Wanneer de koeling van een lithium-ion accu niet functioneert, bijvoorbeeld door kortsluiting na een aanrijding, dreigt de oververhitting van het complete accupakket. In het ergste geval kan de accu in brand vliegen. De huidig geldende normen voldoen volgens de instantie niet meer.
Andere botsproeven
Verder uit de VDE kritiek op hoe voorgeschreven testen afwijken van de in de praktijk voorgekomen ongevallen. Zo worden alleen standaard botsproeven uitgevoerd, terwijl bij bijvoorbeeld een kop-staartbotsingen andere krachten van belang zijn. Een van de belangrijkste eisen van de VDE is om rekening te houden met het uitvallen van aparte elektronische onderdelen. Dan zou de batterij altijd in een veilige modus moeten springen. Daarnaast voldoen de huidige normen voor het hoogspanningsboordnet niet. Deze componenten kunnen met spanningen tot 800 Volt werken. Het moet absoluut zeker zijn dat er na een ongeval geen spanning meer vrij komt.
Valtoren
In het nieuwe batterij- en milieutestcentrum in Offenbach wordt getest hoe batterijen zich bij zware ongevallen gedragen. Daarvoor is onder meer een speciale valtoren ontwikkeld. Bij een valtest laat men een batterij van tien meter hoogte naar beneden vallen. De accu bereikt daarbij een snelheid van 50 km/uur. Om de test te doorstaan, mag de batterij na zijn val niet in brand vliegen.
Nog geen reacties