Draagt het gemeentebeleid bij aan het succes van elektrische auto’s?
Gemeenten zetten diverse stimuleringsmiddelen in om meer elektrische auto’s op de weg te krijgen. Laadpalen- en aanschafsubsidies, parkeervoordelen en voorlichting: wat werkt wel en wat niet? Dat is de vraag! De consultancybureaus APPM en Decisio en VU-studente Alise Boonen zochten het uit.
Het onderzoek
Het onderzoek vergelijkt de verbanden tussen gemeentelijk beleid, het percentage volledig elektrische personenauto’s van het totale aantal nieuw verkochte auto’s en het percentage volledig elektrische auto’s ten opzicht van elektrische auto’s met range-extenders. In het onderzoek is er gekeken naar de volgende zes beleidsmaatregelen:
- Laadpunten: het aantal (semi)publieke laadpunten op oplaadpalen voor elektrische auto’s.
- Gemeente als launching customer: de gemeente schaft elektrische auto’s aan ten behoeve van hun eigen wagenpark.
- Aanschafsubsidie: aanschafsubsidie: de gemeente subsidieert de aanschaf van een elektrische auto.
- Laadpalensubsidie: laadpalensubsidie: de gemeente subsidieert de aanschaf van een private laadpaal.
- Parkeervoordelen: de gemeente biedt parkeervoordelen aan, bovenop de gereserveerde parkeerplaats bij de (semi)publieke oplaadpunten.
- Informatievoorziening en marketing
En het antwoord is
Welke beleidsmaatregelen werken volgens de onderzoekers positief? Allereerst blijkt dat meer laadpunten resulteren in een hoger percentage elektrische auto’s. Ten tweede is er een positief effect wanneer de gemeente optreedt als launching customer. Hierbij is sprake van een direct effect en indirect effect. De aanschaf van elektrische auto’s door de gemeente resulteert uiteraard in een hoger percentage elektrische auto’s in die gemeente. Daarnaast blijkt dat ook inwoners van gemeenten met een elektrisch wagenpark, vaker een elektrische auto kopen. Ten derde is er een positief effect tussen de aanschafsubsidie en het percentage elektrische auto’s. In gemeenten die een aanschafsubsidie aanbieden rijden relatief veel elektrische auto’s.
Fysieke zichtbaarheid
De resultaten lijken volgens de onderzoekers aan te geven dat fysieke zichtbaarheid van elektrische auto’s én laadpunten positief bijdraagt aan het aandeel elektrische auto’s in een gemeente. Door een dekkend netwerk aan te leggen in de gemeente wordt de overstap naar de elektrische auto aantrekkelijker.
Geen bijdrage
De andere onderzochte beleidsmaatregelen leveren niet direct een bijdrage aan het percentage nieuw verkochte elektrische auto’s. Dit zijn de laadpalensubsidie, de extra parkeervoordelen en de informatievoorziening en marketing vanuit de gemeente. De onderzoekers geven aan dat de markt nog jong en dynamisch is, dus het kan zijn dat deze conclusie in een later onderzoek tot een ander resultaat zal leiden. Daarom is het voor gemeenten belangrijk om de markt te blijven monitoren en met regelmaat te blijven analyseren. Het complete rapport is beschikbaar op de website van Stichting e-laad (pdf).
Nog geen reacties