Dit is de Renault Fluence Z.E.!
Batterij uit Japan
Volgens het persbericht kunnen klanten straks de auto kopen of leasen, en de batterij via een lease- of andere constructie afnemen. Bij de Nissan Leaf is daar geen sprake van, althans niet in Japan of de Verenigde Staten. De batterijen komen overigens eerst uit Japan (via Nissans partner NEC), en later uit Europese productie. Renault heeft de Fluence voorbereid op het QuickDrop-systeem van Better Place.
Uiterlijk
De Fluence is gebaseerd op een reguliere vierdeurs sedan zoals Renault die onder andere in Turkije aanbiedt. Wel heeft de Z.E. een eigen set wielen en een speciale grille. De achterlichtunits, de omlijsting van de koplampen en mistlampen en het Renault-logo hebben een lichtblauwe gloed. De afdekklep van de stekker zit op het voorscherm, zowel links als rechts. Renault geeft een actieradius van 160 km op volgens de officiële Europese testcyclus. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 135 km/uur. Met een vermogen van 70 kW en een koppel van 226 Nm is de Fluence ongeveer even sterk als de reguliere variant met dieselmotor. Het gewicht van een elektrische Fluence ligt met 1.543 kg wel aanzienlijk hoger: de dieselvariant weegt bijna 300 kg minder.
Kangoo Z.E.
Ook de elektrische Kangoo Z.E. is in zijn productievorm onthuld, ware het niet dat die uiterlijk vrijwel hetzelfde is als de bestaande auto. Hier zit de stekker aan de voorkant. De Kangoo heeft iets minder vermogen (44 kW), maar weegt ook minder (1.410 kg) en haalt evengoed 130 km/uur, zodat hij niet is gebonden aan alleen stadsgebruik. Ook voor de Kangoo geeft Renault een actieradius van 160 km op. De Kangoo Z.E. is er alleen als bestelauto.
Nog geen reacties