De opvallende BMW i8 mag met pensioen
BMW i8 Coupé en i8 Roadster naderen einde van productie
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De BMW i8 Coupé en BMW i8 Roadster gaan bijna met pensioen. Dat maakt de Duitse fabrikant wereldkundig. Het tweetal gaat de geschiedenisboeken in als de eerste plug-in hybride modellen van BMW Group.
Duizenden exemplaren verkocht
Zes jaar geleden kwam de BMW i8 op de markt. Volgens BMW is het model uitgegroeid tot ’s werelds succesvolste sportwagen met geëlektrificeerde aandrijving. Sinds 2014 heeft BMW er meer dan 20.000 exemplaren van verkocht. Een knappe prestatie.
Studiemodel in 2009
In 2009 debuteerde het studiemodel van de BMW i8 op de International Motor Show (IAA) in Frankfurt. Dat was de BMW Vision EfficientDynamics. Het design van het productiemodel week nauwelijks af van het prototype. De onthulling van de productieversie vond plaats in 2013 op de IAA-autoshow. In dat jaar debuteerde ook de BMW i3.
BMW i
2013 was in feite het startpunt voor het nieuwe submerk BMW i dat zich specifiek op de ontwikkeling en productie van geëlektrificeerde modellen richt. Tegenwoordig heeft BMW diverse plug-in hybrides (eDrive), maar in 2013 was een PHEV nog vrij bijzonder. Laat staan een plug-in hybride roadster of sportcoupé met vleugeldeuren.
Drive module en Life module
Dankzij de zogeheten Drive module – een aluminium chassis – en een Life module – een ultralicht inzittendencompartiment van koolstofvezel – blijft het gewicht van de BMW i8 beperkt. De coupé weegt 1.610 kilogram versus 1.670 kilogram voor de roadster.
April 2020
In april 2020 stopt de productie van de BMW i8. Tot die tijd is het mogelijk om een BMW i8 Coupé of i8 Roadster te bestellen. De coupéversie kost in Nederland minimaal 151.273 euro. Voor de i8 Roadster betaal je al 168.684 euro.
Aandrijflijn
In beide gevallen krijg je een 143 pk en 250 Nm sterke elektromotor op de vooras en een 1.499 cc grote driecilinder turbobenzinemotor met 231 pk en 320 Nm. De Plug-in Hybride aandrijflijn genereert 374 pk en 570 Nm. Dankzij een 11,6 kWh lithium-ion accupakket kun je ongeveer vijftig kilometer elektrisch afleggen.
BMW i8 Ultimate Sophisto Edition
De laatste special edition van de BMW i8 is de Ultimate Sophisto Edition, gelimiteerd op 200 stuks wereldwijd en te krijgen als BMW i8 Coupé en BMW i8 Roadster. Deze variant is gespoten in Sophistograu en heeft opvallende lichtmetalen wielen in E-Copper. Die kleur komt in de hele auto terug.
‘1 van 200’
Andere details zijn bedieningselementen van keramiek, instaplijsten met Edition logo en een aanduiding met ‘1 van 200’ in de middenconsole. Zaken als Comfort Access, een garagedeuropener geïntegreerd in binnenspiegel, Interieurlijsten uitgevoerd in carbon op dashboard, middenconsole en portiergrepen, een DAB+ tuner en Online Entertainment zijn ook standaard. De meerprijs van deze uitvoering bedraagt 11.495 euro.
Nog geen reacties