De geëlektrificeerde modellen van Renault
Alle modellen handig op een rij
Renault behoort tot de pioniers op gebied van elektrisch rijden. Juist met modellen voor de massa waren ze er vroeg bij. Inmiddels is het aanbod geëlektrificeerde Renault-modellen flink uitgebreid. We zetten ze eens op een rij.
Renault introduceerde in 2012 de Zoe en bood daarmee als een van de eerste autofabrikanten een volledig elektrische auto voor de ‘massa’. Inmiddels zijn we ruim tien jaar verder. De markt voor geëlektrificeerde auto’s is flink gegroeid en de aandrijftechniek heeft ook stappen gemaakt. Renault biedt nu een compleet aanbod geëlektrificeerde modellen. Sterker nog: bijna iedere actuele Renault is leverbaar met ten minste enige vorm van elektrificatie. In dit artikel zetten we deze geëlektrificeerde modellen eens overzichtelijk op een rij.
Mild hybride Renault-modellen
De Renault-modellen met mild hybrid-technologie zijn de Captur, Arkana en Austral. Ofwel de meeste SUV-achtige modellen van het merk. Mild hybrid-technologie wil zeggen dat de benzinemotor wordt ondersteund door een soort extra grote startmotor. Zo hoeft de brandstofmotor bijvoorbeeld minder hard te werken bij wegrijden vanuit stilstand. Dat spaart brandstof. Mild hybrid-technologie is er dus wel alleen ter ondersteuning van de brandstofmotor. De wielen worden hierbij nooit elektrisch aangedreven.
Bij de Captur levert de Mild Hybrid-technologie een vermogen van 103 kW (140 pk) of 116 kW (158 pk), bij de Arkana altijd 117 kW (160 pk). Bij de Austral levert de mild hybrid-variant dan weer 96 kW (130 pk). De vanafprijs van deze modellen in mild-hybrid-uitvoering bedraagt 32.925 euro (Captur), 38.585 euro (Arkana) en vanaf 37.330 euro kan je de Renault Austral kopen.
Hybride Renault-modellen
Het aanbod volwaardig hybride Renault-modellen is met de Clio, Captur, Arkana, Austral en Espace een stuk breder. Bij een volwaardige hybride worden de wielen wel elektrisch aangedreven. Bij Renault is het zo dat de brandstofmotor daarbij vooral ter ondersteuning van de elektromotor dient, in plaats van andersom. Wegrijden doet de auto altijd op de elektromotor en een hybride kan ook kleine stukjes volledig elektrisch rijden.
Bij de Clio, Captur en Arkana levert de hybride aandrijflijn een systeemvermogen van 105 kW (143 pk). Bij de Austral en Espace heb je de beschikking over 148 kW (200 pk). De vanafprijs van deze modellen in hybride uitvoering bedraagt 25.665 euro (Clio), 32.695 euro (Captur), 35.985 euro (Arkana), 43.830 euro (Austral) en 46.830 euro (Espace).
Plug-in hybride Renault-modellen
Het aanbod plug-in hybride Renault-modellen is dan weer een stuk kleiner: dat zijn alleen de Captur en Mégane Estate. Een plug-in hybride is in de basis hetzelfde als een gewone hybride, maar heeft een veel grotere batterij die ook extern met een stekker kan worden opgeladen. Vandaar de naam plug-in hybrid. Dankzij de grotere batterij kan de auto veel grotere stukken volledig elektrisch rijden. Meestal zelfs zo rond de 50 km (WLTP).
Zowel bij de Captur als Mégane Estate levert de plug-in hybride aandrijflijn van Renault een systeemvermogen van 117 kW (160 pk). De vanafprijs van deze modellen in hybride uitvoering bedraagt 38.095 euro (Captur) en 37.845 euro (Mégane Estate).
Volledig elektrische Renault-modellen
Volledig elektrisch rijden kan bij Renault tegenwoordig niet alleen met de genoemde Zoe, maar ook met de kleinere Twingo en de grotere Mégane E-Tech Electric. De Zoe heeft een systeemvermogen van 60 kW (82 pk), de Zoe beschikt naar keuze over 80 kW (108 pk) of 100 kW (136 pk) en de Mégane E-Tech Electric naar keuze 96 kW (130 pk) en 160 kW (220 pk). De actieradius van deze modellen bedraagt afhankelijk van de uitvoering 190 km (Twingo), 385-395 km (Zoe) en 300-470 km (Mégane E-Tech Electric).
Nog geen reacties