De EV-ervaringen van Nissan LEAF-rijdster Joan Melgers
Ontmoet Nissan LEAF-rijdster Joan Melgers, een zelfstandige logopediste die gespecialiseerd is in het begeleiden van kinderen met dyslexie en werkzaam is op de Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee en het Zeeuwse eiland Schouwen-Duivenland. ZERAuto vroeg haar waarom zij de overstap naar een elektrische auto maakte.
Duurzaamheid
Wij vroegen ons af wat deze logopediste heeft met elektrisch rijden, en het antwoord luidde als volgt: “Ik probeer zo duurzaam mogelijk te leven. Toen ik voor mijn werk steeds meer moest autorijden vond ik het vervelend dat ik dat met een dieselauto deed. Al snel besloot ik dat mijn volgende auto volledig elektrisch zou zijn. Toen Nissan de elektrische LEAF op de markt bracht, heb ik een testrit gemaakt en gekeken of de auto past bij mijn mobiliteitsbehoefte. Mede dankzij de relatief aantrekkelijke aanschafprijs en de fiscale voordelen was ik overtuigd dat de Nissan LEAF mijn zakelijke auto moest worden.”
De EV-ervaringen van Joan Melgers
Rijdt
Nissan LEAF
Sinds
Oktober 2012
Rijdt per week
“Mijn Nissan LEAF rijdt zo’n 3.000 kilometer per maand. Die kilometers maak ik vooral op de eilanden Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland waar ik leerlingen bezoek. Soms moet ik naar verdere bestemmingen zoals bijvoorbeeld Waalwijk rijden en dan maak ik gebruik van een compacte dieselauto, maar die staat meestal stil op de parkeerplaats.”
En hoe rijdt de Nissan LEAF?
“Hij rijdt echt fantastisch, het is een heel fijne auto om dagelijks te rijden. Ik mis alleen soms een trekhaak om bijvoorbeeld een aanhanger aan te kunnen koppelen.”
Opladen
“Het opladen met de Nissan LEAF is niet ingewikkeld als je dat thuis doet, maar het blijft wel een uitdaging als je ergens anders wil opladen. Gelukkig zijn er op de eilanden waar ik werk wel openbare oplaadpunten te vinden, maar die liggen niet altijd even gunstig en soms zijn laadpunten door onvoorziene omstandigheden zoals wegwerkzaamheden niet bereikbaar. Omdat ik vooral scholen bezoek, is het vinden van een plek waar ik kan opladen soms lastig. Het is natuurlijk niet mogelijk om een verlengsnoer over een schoolplein heen te trekken. Bij de school waar ik het meest werk, parkeer ik bij een laadpunt op zo’n 1.500 meter afstand. Je moet er wat voor over hebben om duurzaam te rijden. Ik hoop dat er in de toekomst meer laadpunten bij komen en vooral in de minder dichtbevolkte gebieden zoals Zeeland.”
Snelladen
“Opvallend vind ik wel dat er veel verschil zit in de kwaliteit van laadpunten en vooral die van de verschillende snelladers. Als ik laad bij de snelladers van BP ben ik veel langer bezig dan bij de snelladers van bijvoorbeeld Nissan en The New Motion en de snelladers van ABB werken een stuk ingewikkelder dan de rest. Ook vind ik dat de de prijs voor het opladen beter kan worden verrekend. Nu betaal je bijvoorbeeld een standaard bedrag van acht euro, maar in het geval dat ik niet een volledige laadsessie nodig heb, ben ik ook mij acht euro kwijt. Het is eerlijker om het snelladen per kWh af te reken met een toeslag voor het gebruik van de snellader.”
Langste trip in de elektrische auto?
“De langste rit die ooit heb gemaakt met de LEAF was zo’n 100 kilometer van Goeree-Overflakkee naar Oostburg. Hoewel ik van te voren had uitgezocht waar ik terecht kon om de auto op te laden, bleek dit een grotere uitdaging dan ik had verwacht. Eenmaal onderweg merkte ik dat er veel wind stond waardoor de actieradius van de auto sneller afnam dan ik had verwacht. Onderweg heb ik de auto opgeladen aan de snellader van de Nissan-dealer in Goes en omdat er op de bestemming geen laadvoorziening aanwezig was, moet ik op de terugweg opladen bij een laadpunt voor elektrische fietsen bij een camping. Ik was om vier uur vertrokken en kwam die avond pas om een uur of tien thuis. Deze reis had veel sneller gekund als er meer snellaadpunten beschikbaar zijn in Zeeland. maar dit hoort nu eenmaal bij pionieren.”
Heb je afstandsangst?
“Ik heb niet echt afstandsangst. Ik plan alle ritten zodat ik zeker ben dat ik onderweg kan opladen als dat nodig is. Waar ik wel achter gekomen ben, is dat een goede voorbereiding soms niet voldoende is.”
Do
- Plan je reis van te voren en zorg dat je weet waar je kan opladen
- Trek extra reistijd uit, want een laadpunt is niet altijd in de buurt van je bestemming of beschikbaar
- Kies een laadpunt waar je comfortabel kan zitten
Don’t
- Kies niet voor een elektrische auto als die niet past bij je mobiliteitsbehoefte. Maak een testrit en ontdek of het iets voor jou kan zijn
- Plan ’s nachts geen routes in langs snelladers op verlaten terreinen, dat maakt het laden niet echt prettig
- Wacht vooral niet met de overstap naar een elektrische auto, als iedereen dat doet komt deze duurzame vorm van mobiliteit niet op gang
Nog geen reacties