Compacte Fisker krijgt range extender van BMW
Wilmington
Fisker wil op jaarbasis zo’n 100.000 viercilindermotoren met turbotechniek van BMW inkopen. De motortechniek van BMW fungeert in de Project Nina-aandrijflijn als generator om stroom op te wekken voor de elektromotor. Eind 2012 start Fisker met de productie van de compacte plug-in hybride in de Amerikaanse plaats Wilmington waar Fisker een voormalige General Motors-fabriek betrekt. In 2013 debuteert de auto op de Amerikaanse markt.
Partners
Volgens Fisker-topman Henrik Fisker was de keus voor de benzinemotoren van BMW snel gemaakt. “Het is wereldwijd bekend dat BMW de meest brandstofefficiënte motoren bouwt. we zijn blij dat onze samenwerking nu concreet is.” Ook zijn rechterhand, Bernhard Koehler, is enthousiast over de overeenkomst. “Dit is een mijlpaal voor Fisker. Ons bedrijf gelooft in het bouwen van schone, milieuvriendelijke auto’s die niet inboeten qua prestaties en comfort. Er is geen betere partij die ons daarbij kan ondersteunen dan BMW.”
Karma
Inmiddels is Fisker gestart met de productie van zijn plug-in hybride Karma voor de Europese markt bij het Finse Valmet Automotive. Het paradepaardje van de Amerikaanse fabrikant is echter nog voorzien van een 2,0-liter EcoTec-benzinemotor van General Motors. Die motor realiseert een gemiddeld brandstofverbruik van zo’n 3,4 l/100 km en produceert een CO2-uitstoot van 83 gram/km. Het is nog niet bekend of Fisker zijn Karma voorziet van BMW-techniek.
Nog geen reacties